Rodzaje kół przemysłowych

Koła przemysłowe to elementy montowane we wszelkiego rodzaju urządzeniach przeznaczonych do transportu dużych ładunków w obrębie zakładów produkcyjnych oraz magazynów. Zapewniają również mobilność różnego rodzaju maszynom. Wachlarz rozwiązań z tej kategorii jest bardzo szeroki, zarówno pod względem materiałów, jak i konstrukcji poszczególnych typów produktów. Jakie wyróżniamy rodzaje kół przemysłowych?

Koła stałe i skrętne

Podstawowe kryterium podziału kół to rodzaj ich konstrukcji. Pod tym względem wyróżniamy koła skrętne i stałe. Te pierwsze zamontowane są na ruchomej osi, która umożliwia nadanie dowolnego kierunku toczenia urządzenia, do którego kółka zostały zamontowane. Kółka stałe nie mają możliwości zmiany swojej płaszczyzny.

Materiał na kółka

Kolejnym kryterium, na podstawie którego możemy przeprowadzić podział kółek przemysłowych jest tworzywo z jakiego je wykonano. Do najpowszechniej stosowanych należą:

  • Guma
  • Poliuretan
  • Tworzywa sztuczne
  • Stal i żeliwo

Jaka jest różnica między poszczególnymi materiałami?

Każdy z nich odznacza się inną wytrzymałością mechaniczną oraz twardością – mówi przedstawiciel Mader Serwis – To główne cechy, które przekładają się na parametry takie jak nośność, opór toczenia, łatwość skrętu, a przez to decydują o konkretnym zastosowaniu kół.

Co należy brać pod uwagę przy wyborze kół przemysłowych

Zamontowanie kół przemysłowych w danym urządzeniu powinno zostać poprzedzony dokładnym sprawdzeniem, jakich parametrów użytkowych oczekujemy. Należy oszacować między innymi:

  • Nośność – czyli maksymalne obciążenie, na jakie zostanie narażone koło. Im twardszy materiał, tym wyższa nośność. Koła gumowe odznaczają się nośnością na poziomie od 90 do 500 kg, z kolei żeliwne od 300 do 10 000 kg.
  • Twardość – nie powinna ona być wyższa, niż twardość nawierzchni na której koła mają pracować. Jeśli twarde koła stalowe będą użytkowane na nawierzchniach z tworzyw sztucznych, to nawierzchnie te szybko ulegną zniszczeniu
  • Opór toczenia – ten parametr określa, jak wiele energii należy włożyć w poruszenie i manewrowanie obciążonych kół. Opór toczenia w dużej mierze zależy od twardości kół, dlatego też koła z bieżnikiem gumowym będą obracać się z większym trudem niż koła stalowe przy takim samym obciążeniu. Na opór toczenia ma również wpływe średnica koła – im większa średnica, tym mniejszy opór.
  • Odporność na środowisko zewnętrzne – czyli takie warunki jak temperatura, wilgoć oraz kontakt ze związkami chemicznymi. Decyduje o warunkach, w jakich koło może pracować
Materiał partnera