Artykuł sponsorowany

Jakie standardy muszą spełniać znaki drogowe?

Jakie standardy muszą spełniać znaki drogowe?
Znaki zamieszczone przy drodze muszą spełniać warunki techniczne, które dokładnie przedstawione są w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku. Produkcją, montażem i demontażem znaków drogowych zajmują się firmy, które zobowiązane są do ścisłego przestrzegania wyznaczonych norm i standardów. Czym charakteryzuje się znak drogowy, który jest zgodny z przepisami krajowymi i europejskimi? Znaki drogowe pełnią niezastąpioną funkcję i to właśnie one decydują o sposobie poruszania się po drodze. Jednak zanim trafią do sprzedaży i zostaną zamontowane przy ulicy, muszą spełnić wiele warunków technicznych. Produkcją znaków drogowych w Polsce zajmują się firmy, które powinny posiadać Certyfikat Stałości Właściwości Użytkowych. Firma Handlowo-Usługowa VERA-VIA z siedzibą w Częstochowie, wykonuje swoje produkty według ścisłych przepisów Ministerstwa Infrastruktury. Tylko tak wyprodukowane znaki będą widoczne z daleka, nawet w całkowitej ciemności lub podczas trudnych warunków atmosferycznych, takich jak mgła, ulewa lub śnieżyca. Dzięki następującym standardom, znaki drogowe są w stanie służyć użytkownikom i zarządcom dróg:
  • wielkość znaku drogowego - jest to podstawowy warunek techniczny znaków drogowych. Każdy typ oznakowania posiada ustaloną wartość. Wyróżnia się pięć najważniejszych kategorii, które oznaczone są literami: W - znaki wielkie, D - znaki duże, S - znaki średnie, M - znaki małe, MI - znaki mini;
  • barwa znaku - projekt wizualny każdego znaku jest ściśle ustalony prawnie i musi spełniać wymagania fotometryczne i kolorymetryczne. Firma produkująca znaki drogowe, korzysta z uzgodnionej barwy lica znaku - żółtej, czerwonej, zielonej, niebieskiej, pomarańczowej, brązowej, szarej i białej;
  • odblaskowość - znak obowiązkowo musi posiadać warstwę materiału odblaskowego, który umożliwia odczytanie informacji po zmroku i w trudnych warunkach atmosferycznych. W tym celu stosuje się folię odblaskową typu 1 i 2 lub folię pryzmatyczną;
  • znaki specjalne i litery - jeśli na znaku występują litery, należy kierować się odpowiednimi wzorcami, które posiadają tzw. punkty i linie odmierzania odstępów. Wyróżnia się dziewięć grup wielkości liter oraz cyfr, które różnią się od siebie wielkością, wysokością, grubością, odstępem między literami oraz wierszami pisma.
  • informacje o znaku - na odwrotnej stronie znaku umieszcza się informację, które identyfikują producenta, określają typ folii odblaskowej oraz datę produkcji znaku.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.