Artykuł sponsorowany

Fakty i mity związane z RODO

Fakty i mity związane z RODO

RODO jest rozporządzeniem Unii Europejskiej dotyczącym ochrony i przetwarzania danych osobowych, w skrócie zwanym Ogólnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych. Mimo iż dokument ten funkcjonuje w państwach unijnych dopiero od 2018 roku, od czasu jego wejścia w życie narosło wiele mitów dotyczących ochrony danych osobowych. Co warto wiedzieć na temat RODO i które informacje dotyczące tego rozporządzenia są prawdziwe?

MIT: Umowa o powierzeniu przetwarzania danych to zawsze obowiązek przedsiębiorcy

Kary finansowe nakładane w przypadku złamania przepisów RODO spędzają sen z powiek wielu przedsiębiorcom, którzy zawierają umowy powierzenia przetwarzania danych bez względu na specyfikę i cele współpracy oraz charakter obiegu danych. W rzeczywistości nie każda taka sytuacja wymaga specjalnej umowy, która – sporządzona niepotrzebnie – będzie stanowiła obciążenie dla przedsiębiorcy. Przykładowo korzystanie z usług firm outsourcingowych, np. zajmujących się księgowością, które przetwarzają dane w imieniu administratora, wymaga zawarcia specjalnej umowy, ale już użytkowanie danych przez kontrahenta w jego własnym imieniu niekoniecznie tego wymaga. Zamiast więc zawierać umowy „z ostrożności” o przetwarzaniu danych osobowych, warto w pierwszej kolejności ocenić zasadność sporządzenia takiego dokumentu. Zadanie to warto powierzyć firmom specjalizującym się w bezpieczeństwie danych, czego przykładem jest 4Tel Partner.

MIT: Dzięki RODO można zniknąć z Internetu

Rodo faktycznie wprowadziło dość rewolucyjny zapis dotyczący tzw. prawa do bycia zapomnianym. Oznacza ono, że każdy ma prawo zgłosić żądanie usunięcia swoich danych z bazy danych danego portalu internetowego, np. społecznościowego. Chociaż przepis ten stanowi przydatne narzędzie w rękach internauty, w rzeczywistości nie musi być on bezwzględnie realizowany. Żądanie o usunięciu danych będzie bowiem spełnione w sytuacji, gdy nie będzie to wiązało się z nadmiernym nakładem środków. Poza tym w praktyce całkowite „zniknięcie” z internetu, jeśli dane osobowe były wcześniej przekazywane i przetwarzane w wielu miejscach, nie zawsze jest możliwe.

MIT: RODO oznacza surowe kary

Wspomniane w pierwszym akapicie kary finansowe przewidziane za złamanie przepisów RODO skutecznie odstraszają przedsiębiorców, jednak w rzeczywistości nie każde naruszenie zasad przetwarzania danych osobowych wiąże się z wysokimi sankcjami. Istnieją bowiem inne narzędzia, takie jak ostrzeżenia czy upomnienia, które stosowane są w przypadku naruszenia przepisów. Poza tym wysokość ewentualnej kary zawsze zależy od indywidualnej sytuacji, wielkości wykroczenia, a także specyfiki danego przedsiębiorstwa. Małe firmy nie powinny zatem obawiać się wielomilionowych kar.

FAKT: Szkolenia z RODO to dobry pomysł

Uczestnictwo w szkoleniach z zakresu ochrony danych osobowych nie jest obowiązkiem przedsiębiorców, jednak jest to niewątpliwie przydatne narzędzie w zaznajomieniu się z zawiłościami prawnymi, których nie brak w Rozporządzeniu. Renomowane firmy, jak wspomniana wcześniej 4Tel Partner, organizują szkolenia, które wspierają administratorów danych we wdrażaniu nowych rozwiązań przystosowujących bieżącą politykę przedsiębiorstwa do standardów europejskich. Oprócz tego w ich ofercie znajdziemy też szkolenia z ochrony informacji niejawnych.

FAKT: RODO to obowiązek zgłoszenia wycieku danych osobowych

Według zasad RODO administratorzy faktycznie mają obowiązek poinformować odpowiednie organy nadzorcze o wycieku informacji, które mogą w jakimś stopniu zagrażać prawom bądź wolnościom osób fizycznych. Aby wyjaśnić przyczyny takiego incydentu, prowadzi się specjalne postępowanie, które wykaże ewentualne zaniedbania w zakresie ochrony danych osobowych przez administratora. Poważne uchybienia faktycznie mogą skutkować nałożeniem kar finansowych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.