Co decyduje o przewadze konkurencyjnej firm?
Przewaga konkurencyjna i jej rodzaje
Przewaga konkurencyjna może się przejawiać na wielu polach. Naturalnie, można dążyć do tego, aby osiągnąć ją we wszystkich aspektach działalności, jednak z uwagi na specyfikę poszczególnych branż nie zawsze jest to możliwe. Przykładowo: przedsiębiorstwo zajmujące się ręczną produkcją wyrobów porcelanowych nie zbuduje przewagi technologicznej czy cenowej. Może jednak próbować pokonać konkurentów na wielu innych polach: informacji, obsługi klienta, czy jakości wyrobu.– Teoria mówi, że wyróżnia się trzy podstawowe typy przewagi konkurencyjnej – mówi specjalista z firmy PG Systems. – Są to: przewaga jakościowa, przewaga cenowa i przewaga informacyjna. Z nich można wyodrębnić poszczególne podtypy. Niektóre z nich są ze sobą nierozerwalnie powiązane, a inne wzajemnie się wykluczają. Dlatego warto rozważnie wybierać obszar, w którym chcemy wypracować sobie przewagę konkurencyjną. Powinien on być dostosowany do profilu naszej działalności.Korzyści z uzyskania przewagi konkurencyjnej są oczywiste. Zyskujemy nowych klientów, podnosimy rentowność biznesu i nie musimy już tak bardzo bać się branżowych rywali (choć warto trzymać rękę na pulsie, bo przecież i oni stale walczą o pozycję lidera!). Z drugiej strony często starania o wypracowanie przewagi konkurencyjnej to kosztowna inwestycja. Tym bardziej warto dobrze się zastanowić nad wyborem obszaru, który chcemy rozwijać.
Technologia jako sposób na stworzenie przewagi konkurencyjnej
Obecnie jednym ze sposobów na wypracowanie przewagi konkurencyjnej nad rywalami jest wdrożenie zaawansowanych technologicznie rozwiązań w swojej firmie. W przypadku zakładów produkcyjnych może to być szeroko rozumiana automatyka przemysłowa. Usprawnia ona pracę, czyni ją bardziej wydajną, a jej rezultaty stają się przewidywalne i powtarzalne. Dzięki automatyce i automatyzacji można na bieżąco zarządzać procesami produkcyjnymi, dostosowując produkt do aktualnych oczekiwań rynku i nie wiąże się to z kłopotliwą reorganizacją pracy. Automatyzacja produkcji optymalizuje wydatki i ogranicza straty materiałowe, dzięki czemu można obniżyć cenę produktu albo podnieść jego jakość. Na jednym i drugim (a najlepiej na obu) można budować przewagę konkurencyjną.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana