Tworzywa sztuczne w samochodzie

Zastosowanie tworzyw sztucznych w branży motoryzacyjnej

Każdy samochód i pojazd samochodowy zbudowany jest z ogromnej ilości różnorodnych materiałów – w tym również tworzyw sztucznych. Co więcej – ze względu na szybko postępujący rozwój technologiczny udział tworzyw sztucznych w przemyśle motoryzacyjnym staje się z roku na rok coraz większy. Dlatego też nazywane są one często materiałami przyszłości. Jakie elementy się z nich wytwarza?

Tworzywa sztuczne w samochodzie

Szacuje się, że na chwilę obecną każdy samochód zawiera od 40 do 100 kg elementów wytworzonych z tworzyw sztucznych. To bardzo niewiele, biorąc pod uwagę fakt, że nawet małe auta, takie jak Mercedes Smart, ważą około 700 kg – średniej wielkości auto rodzinne może ważyć nawet dwie tony. Z drugiej strony waga tych elementów jest bardzo niewielka w stosunku do ich sumarycznej ilości – w każdym aucie znajdziemy ich około 300. Należą do nich między innymi elementy wykończenia wnętrza, między innymi:

  • Deski rozdzielcze wraz z tablicami przyrządów
  • Klamki
  • Wykładziny
  • Podsufitki
  • Kierownica
  • Siedzenia i ich obicia
  • Schowki i oświetlenie wewnętrzne

Tworzywa sztuczne znajdziemy również w komorze silnika i bagażnika – wykonuje się z nich wszelkiego rodzaju pokrywy, obudowy, a także ramki lusterek, błotniki, uszczelki, przewody, kołpaki, listwy, zderzaki i reflektory. Dodatkowo z tworzyw sztucznych wytwarzane są wszelkiego rodzaju akcesoria, które powinny znaleźć miejsce w każdym aucie, między innymi trójkąty ostrzegawcze oraz walizki na artykuły pierwszej pomocy. Produkcją szerokiej gamy elementów samochodowych z tworzy sztucznych zajmuje się grupa Boryszew Automotive Plastics.

Zalety tworzyw sztucznych

Jak zostało wspomniane, udział tworzyw sztucznych w produkcji motoryzacyjnej stopniowo rośnie i jest to zasługa wielu zalet tego typu materiałów. Między innymi:

  • Niewielkiej masy – tworzywa polimerowe są dużo lżejsze od metali czy szkła. Im większy ich udział w produkcji, tym lżejszy pojazd. Warto pamiętać, że masa pojazdu w dużej mierze wpływa na osiągi silnika. Do napędzenia pojazdu o mniejszej masie potrzeba mniej energii, a przez to również mniej paliwa.
  • Wysoka wytrzymałość – tworzywa sztuczne w zależności od technologii produkcji mogą wykazywać odporność na uszkodzenia mechaniczne oraz czynniki środowiskowe na tym samym, a nawet wyższym poziomie niż stal wykorzystywana obecnie do produkcji większości komponentów. Bardzo prawdopodobne jest, że już niedługo tworzywa sztuczne będą powszechnie wykorzystywane m.in. do produkcji karoserii oraz elementów układu napędowego.
  • Odporność na czynniki zewnętrzne – między innymi wysokie temperatury oraz wilgoć. W przeciwieństwie do metali tworzywa sztuczne nie korodują, a zatem zachowują swoją trwałość i wygląd znacznie dłużej niż stal, nie wymagają też zabezpieczenia przeciw rdzy.
Materiał partnera