uklad-hamulcowy

Wymiana elementów układu hamulcowego

W celu uniknięcia niespodziewanych napraw i sprawienia, aby nasz samochód zapewniał bezpieczeństwo, konieczna jest regularna wymiana niektórych części układu hamulcowego, które ulegają zużyciu w trakcie eksploatacji. Zaniedbania w tym względzie mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń pojazdu. Sprawność układu hamulcowego jest zależna przede wszystkim od klocków, bębnów i tarcz hamulcowych, ale nie tylko. Bardzo ważnymi elementami są również zaciski i amortyzatory.

Klocki hamulcowe

Ich zużycie zależy w dużej mierze od rodzaju i stylu jazdy, warunków eksploatacji auta oraz modelu samochodu. Klocki hamulcowe pokryte są okładziną ścierną, w której znajduje się zagłębienie. Aby stwierdzić, jak bardzo zużyte są klocki, można je w prosty sposób ocenić wizualnie patrząc na ich grubość. Pomocne może tu być także wspomniane wcześniej zagłębienie – jeśli przestaje być widocznie, oznacza to konieczność natychmiastowej wymiany. W przeciwnym razie ryzykujemy oderwaniem się warstwy ściernej od klocka, co skutkuje bardzo dużym niebezpieczeństwem na drodze. O zużyciu klocków hamulcowych informuje nas również charakterystyczny dźwięk ocierania blachy o tarczę. W nowych autach problem ten sygnalizuje komputer.

Tarcze hamulcowe

Ulegają one nieco mniejszemu zużyciu niż klocki hamulcowe, dlatego wymiana tarcz zazwyczaj odbywa się rzadziej. Po czym rozpoznać, że tarczę należy wymienić? Widoczne na niej rowki lub przebarwienia mogą sygnalizować problem. Powinniśmy zwrócić również uwagę na jej grubość – powinna być zgodna z zaleceniami producenta

Nie w każdym przypadku tarcze muszą zostać całkowicie wymienione. W niektórych sytuacjach wystarczy je jedynie zeszlifować, jednak nierówności lub pęknięcia są sygnałem do natychmiastowej wymiany – radzi nasz rozmówca reprezentujący firmę P’mix MOTO PUNKT.

Bębny hamulcowe

Ze względu na częste umiejscowienie ich w tylnej części auta, bębny ulegają mniejszemu zużyciu w porównaniu do tarcz. Składają się one ze szczęk hamulcowych oraz elementów powodujących ich rozpieranie. Mogą one stracić szczelność w trakcie eksploatacji – wtedy konieczna jest ich wymiana. Warto zainwestować w bębny dobrej jakości, ponieważ wystarczają one nawet na 150 tys. km jazdy.

Amortyzatory i zaciski

Wadliwe amortyzatory nie tylko wydłużają drogę hamowania, ale także mają wpływ na niszczenie innych elementów układu hamulcowego. Ze względu na trudne warunki, w których pracują (błoto, woda, zmienne temperatury) mogą ulegać szybkiemu zużyciu. Podobnie wygląda to w przypadku zacisków – tarcie i liczne zabrudzenia prowadzą do ich niszczenia, co skutkuje koniecznością ich wymiany lub naprawy.

Materiał partnera