Bezinwazyjna likwidacja wgnieceń – naprawy panelowe i PDR

Usuwanie wgnieceń bez konieczności lakierowania oraz naprawy panelowe

Dla właścicieli nowych samochodów, którzy niepokoją się na widok dziecięcych rączek, odbijających się na lakierze ukochanego auta, każde uszkodzenie karoserii może być sporym dramatem. Jednak zanim wpadniesz w panikę z powodu wgniecenia, przyjrzyj mu się uważnie. Być może nie będzie konieczna tradycyjna naprawa blacharska, a twoje auto w ogóle nie straci na ważności.

Przyczyn powstawania uszkodzeń karoserii jest całe mnóstwo, różny może być też ich stopień. Choć tradycyjne remonty blacharskie wiążą się ze sporym wydatkiem, w przypadku niewielkich wgnieceń, zwłaszcza jeśli nie doszło do uszkodzenia lakieru, możliwy jest wybór mniej drastycznych, szybszych, łatwiejszych i tańszych metod naprawy.

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania

Nagłe gradobicie, niewielka stłuczka na parkingu czy w korku drogowym, uderzenie spadającego z dachu śniegu lub lecących z drzew kasztanów – to tylko niektóre sytuacje, w których karoseria może ulec mniejszym czy większym wgnieceniom. W większości takich przypadków nie dochodzi jednak do przerwania ciągłości powłoki lakierniczej, dzięki czemu możliwe jest usunięcie wgniecenia bez lakierowania.

Takie prace blacharskie wykonywane są w technologii PDR (Paintless Dent Repair).  Naprawa karoserii może przebiegać z wykorzystaniem techniki wypychania – najczęściej przy likwidacji wgnieceń klapy bagażnika, maski, błotników i drzwi, albo wyciągania – w przypadku elementów niedostępnych od wewnątrz, a więc głównie profili słupków i stref kontrolowanego zgniotu.

Usuwanie wgnieceń w technologii PDR jest korzystne dla właściciela auta z wielu względów. Po pierwsze, taka naprawa jest szybka i niedroga. Po drugie, nie wymaga szpachlowania i nakładania ponownej warstwy lakieru, a więc nienaruszona pozostaje też oryginalna warstwa ochronna, a samochód nie traci na wartości w momencie odsprzedaży.

Naprawy panelowe

Jeśli wgniecenie jest na tyle rozległe, że nie nadaje się do naprawy PDR, ale na tyle płytkie, że nie narusza elementów znajdujących się pod poszyciem, specjaliści lubelskiego serwisu Sabat sugerują skorzystanie z możliwości naprawy panelowej. Co to znaczy?

Jeśli w wyniku stłuczki doszło do wgniecenia panelu karoserii, ale nienaruszone zostały elementy konstrukcyjne, znajdujące się pod poszyciem, blacharz ma możliwość sięgnięcia po technikę naprawy panelowej. Jak łatwo się domyślić, polega ona na naprawie wyłącznie elementów powierzchniowych, czyli paneli karoserii.

O przewadze napraw panelowych nad zwykłymi pracami blacharskimi po raz kolejny decyduje cena. Koszt takiej procedury okazuje się znacznie niższy, natomiast czas naprawy – krótszy. Naprawy panelowe realizuje się na fabrycznych elementach, a ich stosowanie pozwala uniknąć wycinania i pełnej wymiany oryginalnych elementów karoserii.

Materiał partnera