Turbosprężarka nowa czy po regeneracji?

Turbosprężarka nowa czy po regeneracji?

Turbosprężarki to maszyny wirnikowe, które składają się z turbiny i sprężarki – stąd ich nazwa. Służą do doładowania silnika spalinowego lub parowego kotła. W nowych samochodach na gwarancji nie musimy się o nie obawiać, jednak nic nie jest niezniszczalne i po pewnym czasie zaczynamy odczuwać oznaki eksploatacji. Często też kupujemy używane samochody, w których turbosprężarka nie działa tak, jak powinna. Czy warto ją regenerować?

Nowe turbosprężarki i zamienniki

Najprostsze rozwiązanie w przypadku awarii lub niewłaściwego funkcjonowania turbosprężarki jest oczywiście zakup fabrycznie nowej maszyny. Jest to jednak najdroższa opcja i często zupełnie nieopłacalna. Jeśli nasz samochód jest już starszy, zakup nowej turbosprężarki się nie opłaca. Ceny nowych turbosprężarek są zróżnicowane – kosztują zwykle od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Nikt nie kupi więc nowej maszyny do samochodu, który w całości wart jest mniej więcej tyle samo, co sama turbosprężarka. Nie zawsze też możemy sobie na to pozwolić, ponieważ do dyspozycji mamy ograniczony budżet. Możemy jeszcze szukać wśród zamienników turbosprężarek montowanych fabrycznie. Na rynku znajdziemy bezmarkowe turbosprężarki sprowadzane z Chin, które mają atrakcyjne ceny, jednak ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Zakup takich maszyn to spore ryzyko.

Turbosprężarka po regeneracji

Alternatywą dla zakupu nowej turbosprężarki lub niepewnego zamiennika maszyny jest regeneracja turbosprężarki. Jak mówi nam przedstawiciel serwisu turbosprężarek STS Turbo z Warszawy, regeneracja turbosprężarki to złożony proces, dlatego usługi tego typu oferują wyłącznie firmy ukierunkowane na te maszyny, w których fachowcy doskonale znają się na rzeczy. Regeneracja turbosprężarki składa się z kilku ważnych kroków. Fachowcy demontują turbosprężarkę, a następnie myją, czyszczą i piaskują części składowe maszyny, by móc dokładnie ocenić uszkodzenia. Kontrolę punktów pomiarowych przeprowadza się według zaleceń producenta. Następnie wymieniane są uszkodzone elementy turbosprężarki na nowe, następuje wyważenie koła kompresji i wirnika strony gorącej, a także montaż rdzenia. Kolejny krok to test szczelności pod odpowiednim ciśnieniem pompowanego oleju. Na końcu wykonuje się doważenie rdzenia turbosprężarki, końcowy montaż i regulację wartości ciśnienia doładowania. Regeneracja samochodowej turbosprężarki to rozwiązanie znacznie tańsze niż zakup nowej, a także zdecydowanie pewniejsze niż zakup bezmarkowego zamiennika. Jeśli więc zakup nowej turbosprężarki to dla nas zbyt duży wydatek, warto pomyśleć o regeneracji w dobrym, sprawdzonym serwisie.

Materiał partnera