Łączniki kół bliźniaczych

Koła bliźniacze cieszą się sporą popularnością wśród posiadaczy oraz operatorów ciągników i kombajnów. „Bliźniaki” do ciągnika lub kombajnu sprawiają, że te świetnie radzą sobie na grząskim i podmokłym gruncie, a także na pochyłym terenie. Dzięki rozkładowi nacisku na większą powierzchnię nasz pojazd nie zostawia głębokich kolein i się nie ślizga, a to podnosi komfort pracy, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa. Jak montowane są koła bliźniacze?

O kołach bliźniaczych i ich zaletach

Zanim przejdziemy do zagadnienia łączników kół bliźniaczych i montażu, postaramy się w prosty sposób przybliżyć temat „bliźniaków”. Koła bliźniacze oznaczają dwa koła umieszczone na tej samej osi, uważane za jedno koło. Potocznie mówimy, że koła bliźniacze to po prostu dodatkowe koła do ciągnika lub kombajnu, które wspomagają jego pracę. Poza wspomnianymi we wstępie zaletami możemy dodać jeszcze dwa ważne aspekty:

  • gdy wybierzemy koła bliźniacze o takiej samej szerokości jak koła standardowe, nie tylko maksymalnie zwiększymy uciąg – dodatkową zaletą jest możliwość przełożenia nowych opon na koła przy ciągniku, a używanych na koła bliźniacze,
  • gdy wybierzemy koła bliźniacze węższe od standardowych, zapłacimy za nie mniej i dodatkowo ograniczymy całkowitą szerokość pojazdu po założeniu „bliźniaków”.

Montaż kół bliźniaczych

Jak mówi nam Pan Roland Suchy, przedstawiciel spółki Grasdorf Koła Polska z Krapkowic, dostawcy felg i opon rolniczych, na rynku dostępne są różne łączniki do kół bliźniaczych w różnych systemach. My postanowiliśmy się przyjrzeć systemom sprzęgania kół MD+ (dla ciągników o mocy do 200 KM, na oś przednią do 300 KM) i HD+ (dla ciągników o mocy powyżej 200 KM) opatentowanym przez firmę GS Schaad ze Szwajcarii. Dzięki nim koła bliźniacze pasują w każdym położeniu. Dzięki temu, że tzw. szybkosprzęgi zaczepiane są za uchwyt zaczepowy przespawany do pierścienia pośredniego, a nie obręczy, zwiększamy trwałość połączenia kół. W systemach MD+ i HD+ dostępne są kalibrowane pierścienie dystansowe, które zapewniają przenoszenie nawet bardzo dużych obciążeń. Instrukcję montażu kół bliźniaczych w omawianych systemach możemy w skrócie przedstawić następująco:

  • Rozmieszczamy nakrętki na kole ciągnika – robimy to możliwie symetrycznie. Jeśli mamy tarczę spawaną, należy w niej wywiercić otwory w odległości około 50 mm od felgi, prostopadle do tarczy felgi. Jeśli jest to konieczne, stosujemy podkładki niwelujące.
  • Skręcamy szybkosprzęgi.
  • Montujemy koła – najeżdżamy kołami ciągnika na deski o grubości 40-60 mm. Przystawiamy koła bliźniacze do ciągnika. Jeśli zachodzi taka potrzeba, dopasowujemy pierścień pośredni (zalecane jest nasmarowanie jego krawędzi), który powinien przylegać na całym obwodzie do części stożkowej felgi. Śrubę szybkosprzęgu wkładamy do nakrętki, którą przykręciliśmy do tarczy koła i naprężamy szybkosprzęg.

Po zamontowaniu „bliźniaków” powinniśmy przejechać kilkadziesiąt metrów, by sprawdzić naprężenie wszystkich szybkosprzęgów. Jeśli zachodzi taka potrzeba, dokonujemy korekty naprężenia. Ciśnienie w oponach kół bliźniaczych powinno być niższe o około 40% od ciśnienia w oponach standardowych, by uzyskać właściwy efekt.

Na koniec warto dodać, że w innych dostępnych na rynku systemach – Stocks, Duofixx i Trelleborg – mamy dwie istotne różnice:

  • kołnierz zaczepowy jest wspawany na zewnątrz obręczy koła, przez co trzeba stosować dłuższe śruby niż w HD+ i MD+, gdzie kołnierz wspawany jest w pierścieniu,
  • śruby zakończone są hakiem są na końcu, przez co montaż jest mniej wygodny.

Trzeba też dodać, że do kołnierza zaczepowego pod sprzęgi HD+ i MD+ nie będą pasowały sprzęgi Stocks, Duofixx i Trelleborg (i odwrotnie).

 

Materiał partnera