kombinezon motocyklowy

Kombinezony motocyklowe – jedno- czy dwuczęściowe?

O tym, jak ważne jest bezpieczeństwo, nie trzeba rozsądnym motocyklistom przypominać. Dbałość o odpowiednie wyposażenie i ubranie do jazdy to absolutna podstawa. Dużych problemów przysparza dobór kombinezonu. Lepszy będzie jedno- czy dwuczęściowy? Czym różnią się te dwa modele? Poznaj zalety i wady obu rozwiązań, aby wybrać to najlepsze dla siebie.

Zalety i wady kombinezonu jednoczęściowego

Generalna zasada mówi, że kombinezon motocyklowy jednoczęściowy lepiej jest zakładać wtedy, kiedy jeździmy po torze lub pokonujemy ciągiem długie trasy. Wówczas wciśnięcie się w ciężki jednoczęściowy strój nie będzie zbytnio utrudniało życia.

Trzeba wiedzieć, że kombinezon jednoczęściowy wymaga sporej wprawy w nakładaniu. Skóra to wyjątkowo ciężki materiał, a rozmiary kombinezonu nie poprawiają sytuacji – mówi specjalista ze sklepu dla motocyklistów X-moto.eu. – Aby założyć taki strój, mamy jedynie suwak. Przez ten jeden otwór trzeba założyć kombinezon na nogi, potem na korpus i ręce.

Wydaje się proste? Właśnie – wydaje się. Trzeba pamiętać, że kombinezon to nie wszystko. Pod spodem często ląduje dodatkowy żółw. Niekiedy założenie kombinezonu jednoczęściowego wymaga asysty drugiej osoby.

Mimo tych niedogodności kombinezony jednoczęściowe zapewniają motocyklistom najwyższy poziom bezpieczeństwa. Dlatego nie może ich zabraknąć tam, gdzie uprawiana jest jazda wyczynowa na motocyklach sportowych.

Zalety i wady kombinezonu dwuczęściowego

Dwuczęściowy kombinezon na motocykl to w zupełności wystarczające rozwiązanie dla tych osób, które nie jeżdżą po torach, nie uprawiają jazdy wyczynowo i nie są posiadaczami sportowych maszyn, a więc nie są narażone na upadki przy dużej prędkości. Zakładanie i zdejmowanie są znacznie łatwiejsze, a użytkowanie wygodniejsze dzięki kieszeniom i wentylacji, których brakuje w wersjach jednoczęściowych. Niebagatelną zaletą szczególnie przy krótkich przejazdach lub przy uprawianiu turystyki jest też to, że w kombinezonie dwuczęściowym możemy spokojnie „wyjść do ludzi” bez ściągania na siebie zdziwionych spojrzeń, a w razie potrzeby zdjąć kurtkę i ją schować.

Nie ma jednak nic za darmo. Znacznie wyższa niż w przypadku kombinezonów jednoczęściowych wygoda jest okupiona obniżeniem bezpieczeństwa. Jeżeli jednak nie szarżujemy na torach i nie pokonujemy całodniowych tras liczących setki kilometrów, ochrona, jaką dają kombinezony dwuczęściowe, powinna być zadowalająca. Aby wybrać odpowiedni dla siebie kombinezon, trzeba określić swoje potrzeby w zakresie bezpieczeństwa, rodzaj maszyny i styl jej użytkowania.

Materiał partnera