Naprawa turbosprężarki

Kiedy turbosprężarka wymaga naprawy?

Doładowanie silników spalinowych to coraz bardziej popularne rozwiązanie, które pozwala na poprawę osiągów samochodu. W tym celu najczęściej wykorzystuje się turbosprężarkę. Mechanizm tego typu składa się z turbiny oraz sprężarki i umożliwia zwiększenie mocy silnika przy pomocy energii pochodzącej ze spalin. Ze względu na swoją konstrukcję i intensywną eksploatację w ekstremalnych warunkach, turbosprężarka może ulec awarii. Jak ją rozpoznać?

Naprawa turbosprężarki – co warto wiedzieć?

Turbosprężarka to mechanizm złożony i wykonujący ciężką pracę w trudnych warunkach, na które składa się wysoka temperatura oraz znaczna prędkość obrotowa. W związku z tym istnieje duże ryzyko awarii turbosprężarki, o którą – z uwagi na jej istotną rolę i specyficzną konstrukcję – powinno się odpowiednio zadbać, włączając w to prawidłową eksploatację samochodu oraz właściwe smarowanie. Jak się okazuje, błędy konstrukcyjne to tylko jedna z przyczyn awarii turbosprężarki. Najczęściej bowiem powodem jest nieprawidłowe użytkowanie auta i układu turbodoładowania. Przede wszystkim chodzi tu o regularne kontrolowanie, uzupełnianie i stosowanie oleju odpowiedniej jakości oraz jego systematyczną wymianę, a także wymianę filtrów oleju i powietrza oraz wypracowanie właściwych nawyków związanych z techniką jazdy, i tak po uruchomieniu silnika odczekajmy kilkanaście sekund, aby olej wypełnił kanały smarujące turbosprężarki. Łagodnie operujmy gazem przez pierwsze kilometry. Zgaszenie rozgrzanego silnika powinno nastąpić na wolnych obrotach po odczekaniu ok. 2 minut, aby olej mógł schłodzić rozgrzaną turbosprężarkę. Nie zastosowanie się do tych zasad może skutkować gorszym działaniem lub wręcz uszkodzeniem poszczególnych części turbosprężarki. W takiej sytuacji konieczna będzie naprawa turbosprężarki. Jej awaria w wielu przypadkach prowadzi również do zanieczyszczenia filtra cząstek stałych (DPF, FAP) w jakie wyposażone są dzisiejsze samochody. Naprawą turbosprężarek oraz czyszczeniem filtrów cząstek stałych zajmują się profesjonalne firmy, takie jak Moto-Press. O ile wymiana łożysk czy uszczelnień będzie stosunkowo prosta, to już wymiana zniszczonego wirnika czy pękniętego korpusu turbosprężarki okaże się bardziej wymagającą i kosztowną operacją. W przypadku mocno zniszczonej turbosprężarki jej regeneracja może być nieopłacalna, dlatego warto regularnie kontrolować stan tego układu, by nie narażać się na konieczność zakupu nowych części. Jest to szczególnie ważne, gdy kupujemy auto używane, ale także wtedy, gdy samochód użytkujemy od dłuższego czasu. Warto wiedzieć, na jakie objawy zwracać uwagę i jak szybko rozpoznać awarię turbosprężarki.

Objawy awarii turbosprężarki

Aby w porę rozpoznać awarię turbosprężarki, należy być wyczulonym na szereg niepokojących objawów związanych z funkcjonowaniem auta. Na co szczególnie warto zwrócić uwagę?

  • Niewłaściwy kolor spalin – spaliny o nieprawidłowym zabarwieniu powinny zaalarmować właściciela auta. Czarny dym z rury wydechowej może świadczyć o niedostatku powietrza w cylindrach spowodowanym awarią turbosprężarki, np. wirnika. Wynika to często z nadmiernej eksploatacji sprężarki i niedostatecznego smarowania. Biały, szary lub błękitny dym może z kolei oznaczać spalanie oleju silnikowego np. w przypadku jego wycieku
  • Niepokojące dźwięki z silnika – dziwne odgłosy dochodzące z silnika mogą świadczyć o poważnej awarii turbiny. Sprężarka pracująca nienaturalnie głośno może być nieszczelna lub nadmienię wyeksploatowana. Przyczyną takich dźwięków bywa również zanieczyszczenie wirnika i przedostanie się ciała obcego do turbosprężarki.
  • Spadek mocy silnika – utrata mocy i jej nieregularne rozwijanie, a także zapalenie się kontrolki informującej o błędzie zaistniałym w układzie turbodoładowania może świadczyć o nadmiernym zużyciu turbosprężarki lub też o jej uszkodzeniu bądź nieszczelności.
  • Wyciek oleju – jeżeli zauważymy, że olej jest obecny w układzie dolotowym bądź wydechowym, może to być symptomem rozszczelnienia lub uszkodzenia turbosprężarki.

Powyższe sytuacje powinny skłonić kierowcę do kontroli układu turbodoładowania i – jeśli zajdzie taka potrzeba – do naprawy turbosprężarki.

Materiał partnera