Jaką funkcję spełnia wahacz?

Wahacz jest jednym z newralgicznych elementów zawieszenia pojazdu samochodowego. Wyjaśnimy, jaka jest jego rola i zasada działania, jak o niego zadbać, rzucimy też nieco światła na konsekwencje ewentualnych zaniedbań. Podpowiemy, jak zapewnić bezproblemową eksploatację i nie wpędzić się w koszty.

Jak działa wahacz?

Wszystkie koła, co zrozumiałe, muszą mieć połączenie z nadwoziem. Połączenie takie powinno być nie tylko trwałe i stabilne, ale też zapewniać utrzymanie właściwego toru jazdy, zarówno w linii prostej, jak i w zakrętach. Zadanie to jest realizowane właśnie przez wahacz. Element o kształcie zbliżonym do litery A łączy piastę koła z nadwoziem za pośrednictwem tulei metalowo-gumowych, których celem jest ograniczenie przenoszenia wibracji i drgań. Sam wahacz najczęściej wykonany jest ze stali, stopów lub aluminium. Ze względu na duże obciążenia, którym jest poddawany podczas pracy, jego konstrukcja musi być wyjątkowo solidna.

We współczesnych samochodach dominują konstrukcje wielowahaczowe. Miejsce jednego elementu zajęło kilka – mogą być dwa, mogą i cztery. Prosty zamysł rozwinął się do niekiedy bardzo skomplikowanej formy. Ich główną zaletą jest wyeliminowanie belki łączącej koła jednej osi, przez co zyskały one niezależność, znacząco wpływając na sztywność i pewność prowadzenia. Niestety, rozbudowana konstrukcja niesie z sobą wyższe koszty eksploatacji, tym bardziej że coraz częściej budowa wahacza wymusza wymianę całego podzespołu, bez możliwości naprawy poszczególnych elementów.

Ciężka praca wahacza

Ponieważ na wahacz, za pośrednictwem koła, oddziaływają wszelkie nierówności i dziury w jezdni, komponent ten ma wyjątkowo trudne życie w naszych warunkach drogowych. O ile sieć autostrad i dróg ekspresowych rozrasta się, oferując komfortowe warunki podróżowania, o tyle wciąż niestety nie brakuje nam kiepskich nawierzchni. Szczególnie wyraźnie odczuwają to kierowcy poruszający się w miastach. Efekty wyeksploatowania będą widoczne nawet dla niedoświadczonych użytkowników. Pojawią się stuki i hałasy podczas pokonywania nierówności, a z czasem także problemy z utrzymaniem prawidłowego toru jazdy. Tych sygnałów lepiej nie lekceważyć, mogą one prowadzić do całkowitej utraty kontroli nad autem.

Wszelkie uszkodzenia mechaniczne, wygięcia oraz postępująca korozja również kwalifikują ten element do wymiany. Z tego powodu warto dokonywać cyklicznej kontroli stanu – samodzielnie możemy to zrobić, korzystając z podnośnika lub kanału.  Wielu kierowców w takiej sytuacji rozważa regenerację zużytych podzespołów. Nie jest to jednak dobry pomysł. Wahacze występują na rynku w dużym wyborze. Dostępne są zarówno produkty oryginalne, sygnowane logiem producenta samochodu, jak i części OEM oraz zamienniki. Pamiętajmy, że wahacz nie jest elementem, na którym warto oszczędzać.

Materiał partnera