olej

Główne zasady wymiany oleju silnikowego

Wymiana oleju teoretycznie nie jest trudna i każdy kierowca powinien posiadać tę umiejętność. W praktyce jednak wiele osób, szczególnie świeżo upieczonych posiadaczy prawa jazdy może mieć z tym problem. Właśnie dla takich osób powstał poniższy poradnik, w którym znajdziemy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.

Jak często wymieniamy olej?

Zacznijmy od tego, z jaką częstotliwością należy dokonać wymiany oleju w samochodzie. Istnieją dwa podejścia w tym temacie – pierwsze zakłada trzymanie się instrukcji producenta oleju. Z drugiej strony mamy opinie fachowców twierdzących, że długoterminowa przydatność oleju ma więcej wspólnego z marketingiem, niż faktycznymi właściwościami płynu.

Nawet jeśli instrukcja mówi, że olej możemy zmieniać co 20-30 tysięcy kilometrów, zawsze warto dzielić tę wartość na dwa, czyli co 10 do 15 tysięcy kilometrów – mówi specjalista firmy GalonPamiętajmy, że olej z czasem ulega zanieczyszczeniu, a to właśnie od czystości zależy jego jakość. Co drugą wymianę oleju zalecamy stosować specjalne płukanki, których zadaniem jest usunięcie nagaru ze zbiornika oleju i oczyszczenie silnika.

Który olej wybrać?

Najlepszym wyborem będzie olej samochodowy aprobowany przez producenta naszego auta, czyli  jednak nie musimy trzymać się tego szczególnie mocno. Alternatywnym rozwiązaniem jest skorzystanie z wyszukiwarki oleju – wyszukiwarki takie dostępne są na stronach internetowych producentów olejów. Jeśli silnik jest przyzwyczajony do danej klasy i rodzaju oleju, dobrze jest trzymać się tego produktu. Poza klasą i rodzaje oleju sprawdzamy również pojemność butelki – to zależy od posiadanej przez nas wersji silnikowej. Zawsze warto wybrać nieco większą butelkę, w której zachowamy zapas na ewentualne dolewki na trasie.

Jak wymieniamy olej?

Wymiana oleju w silniku nie jest czynnością szczególnie trudną, wymaga jednak przestrzegania kilku zasad. Samochód należy postawić na poziomy, płaskim podłożu. Zanim spuścimy olej, dobrze jest nieco podgrzać silnik, wysoka temperatura sprawi, że olej stanie się bardziej płynny i łatwiej spłynie ze zbiornika. Przed odkręceniem korka spustowej silnik należy wyłączyć, a pod otwór ustawić zbiornik, do którego ścieknie stary olej – dobrze będzie, jeśli pojemność pojemnika będzie większa niż pojemność zbiornika oleju. Przy odkręcaniu korka należy docisnąć go do miski olejowej – jeśli tego nie zrobimy olej zacznie przeciekać przez powstałą szczelinę. Kiedy korek został już w pełni odkręcony, usuwamy go z otworu spustowego jednym zdecydowanym ruchem. Po wycieknięciu starego oleju, zabieramy się za wymianę filtra – resztki znajdującego się w nim oleju wylewamy, a miejsce mocowania oczyszczamy. Przed założeniem nowego filtra zwilżamy jego uszczelkę nowym olejem, a następnie dokręcamy go w miejsce starego. Na koniec oczyszczamy korek i spust, zamykamy miskę olejową i napełniamy ją nowym olejem. Nie wlewamy wszystkiego lecz około ¾ wymaganej ilości i czekamy aż olej rozprowadzi się po silniku i sprawdzamy jego poziom oczyszczonym bagnetem – powinien on być zanurzony w oleju do poziomu powyżej swej wysokości. Na koniec możemy uruchomić silnik i pozwolić mu pracować na wolnych obrotach kilka minut. Po wyłączeniu go i odczekaniu około kwadransa ponownie sprawdzamy poziom oleju – będzie on nieco niższy, ponieważ część oleju została zassane przez filtr i układ smarowania. Na koniec sprawdzamy czy w okolicy spustu i filtra nie ma wycieków.

Materiał partnera