Elementy samochodowych instalacji gazowych
Auta z instalacją gazową nadal są w Polsce bardzo popularne, głównie ze względu na niskie ceny montażu instalacji gazowych w pojazdach oraz ich niemal o połowę tańszą eksploatację w porównaniu do aut zasilanych benzyną. Paliwo gazowe jest przyjazne dla środowiska, a także wpływa na mniejsze zużycie poszczególnych części silnika. Przyjrzyjmy się zatem, jakie elementy samochodowych instalacji gazowych możemy wyróżnić.
Kierowcy chętnie decydują się na montaż instalacji LPG, pozwalającej zasilać silnik mieszanką propanu oraz butanu, nie tylko ze względu na niższe koszty eksploatacji takiego pojazdu, lecz również większy komfort jazdy; silnik zasilany gazem pracuje bowiem ciszej i wytwarza mniej wibracji. Zanim jednak zdecydujemy się na instalację gazową w naszym aucie, sprawdźmy, z jakich elementów się składa.
Zbiornik na gaz
Serce układu LPG i jego najważniejszy element, będący odpowiednikiem baku i służący do magazynowania płynnego gazu. Od jego działania oraz zamontowanego osprzętu zależy bezpieczeństwo eksploatacji całego układu. Zbiorniki te produkuje się ze stali wysokiej jakości, odpornej na uszkodzenia mechaniczne oraz chemiczne i montuje najczęściej w miejscu, przeznaczonym na koło zapasowe auta. Wyposażone są w kołnierze, na których montuje się wielozawór. Montaż kompletnej stacji auto gazu przy zastosowaniu nowoczesnych technologii, a także serwis gwarancyjny i pogwarancyjny, oferuje swoim klientom dystrybutor gazu płynnego Gal-Gaz. Wielozawór Wielozawór to inaczej zespół różnego rodzaju zaworów, służących bezpieczeństwu użytkowania całości instalacji gazowej. Dzięki niemu możliwe jest zatankowanie paliwa do zbiornika. Ta część instalacji odpowiedzialna jest również za kontrolę, by ilość paliwa nie przekroczyła 80% pojemności zbiornika.
Komputer
Komputer, czyli mózg instalacji LPG. Steruje instalacją, sczytując dane z komputera benzynowego i określając na ich podstawie skład mieszanki powietrzno-gazowej, dostarczanej do kolektora.
Reduktor z elektrozaworem
Reduktor ma za zadanie wymianę cieplną oraz zmniejszenie ciśnienia paliwa gazowego do takiego, które jest zbliżone do wartości ciśnienia atmosferycznego; stąd nazywany jest także parownikiem. Zintegrowany jest z nim elektrozawór; część instalacji, odpowiadająca za otwierania przepływu gazu podczas uruchamiania instalacji oraz jego zamknięcie po wyłączeniu silnika. Część nowszych instalacji jest wyposażona dodatkowo w listwę wytryskową, która jest zespołem cewek, dozujących mieszankę gazową do kolektora ssącego. Z kolei w instalacjach tradycyjnych spotkamy się z mikserem, czyli urządzeniem mieszającym powietrze z paliwem gazowym, działającym na podobnej zasadzie, co gaźnik.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana