Automatyczna i półautomatyczna skrzynia biegów. Podobieństwa i różnice

Przed wyborem auta wielu kierowców, szczególnie początkujących, zwraca uwagę na rozwiązania wykorzystane do zmiany biegów w samochodzie. Kwestia jest o tyle istotna, że może mieć istotny wpływ na realne osiągi pojazdu, a także wpływa na komfort jazdy. Tradycyjna manualna skrzynia biegów ma na polskim rynku coraz silniejszą konkurencję pod postacią mechanizmów automatycznych i półautomatycznych. Na czym polega różnica między nimi i czy warto się na nie zdecydować?

Skrzynia automatyczna

Potoczne nazywana automatem, automatyczna skrzynia biegów jest rozwiązaniem stosowanym częściej, niż skrzynie półautomatyczne i zapewniającym maksymalne uproszczenie zmiany biegów. Kierowca do dyspozycji ma jedynie przekładnię, przy pomocy której zmienia tryb pracy mechanizmu – w czasie jazdy zmiana biegów następuje samoczynnie, w zależności od obciążenia silnika pojazdu. W ten sposób możliwe jest osiągnięcie bardzo płynnej jazdy i zmniejszenie obciążenia silnika.

Skrzynia półautomatyczna

Skrzynia półautomatyczna nazywana jest również czasem zautomatyzowaną skrzynią manualną. Podobnie jak w przypadku pełnego automatu, kierowca w czasie jazdy operuje jedynie przekładnią.

– Różnica tkwi w tym, że przekładnia służy do wybierania konkretnego biegu, a nie trybu jazdy – wyjaśnia specjalista firmy Seb-KarSamochód nie posiada pedału sprzęgła, załączeniem sprzęgła w momencie zmiany biegów lub ruszenia z miejsca steruje mikroprocesor. Rozwiązanie to daje kierowcy większą kontrolę nad pracą silnika i umożliwia zwiększenie dynamiki jazdy, dlatego często stosowane jest w samochodach sportowych.

Zalety i wady obu rozwiązań

Zdjęcie z kierowcy obowiązku kontrolowania obrotów silnika i zautomatyzowania procesu zmiany biegów ma zarówno swoje zalety, jak i wady. Zacznijmy od zalet. Po pierwsze oba rozwiązania są bardzo wygodne w obsłudze. Klasyczna manualna skrzynia biegów wymaga od kierowcy dość dużej precyzji, szczególnie podczas ruszania – nieodpowiednie operowania pedałami sprzęgła i gazu skończyć się może zgaszeniem silnika bądź zatarciem mechanizmu zmiany biegów. W przypadku skrzyni automatyczne i półautomatycznej takiego ryzyka nie ma. Skrzynia automatyczna spisze się szczególnie dobrze w ruchu miejskim, gdzie co chwila zatrzymujemy się i ruszamy. Pełen automat sprzyja również utrzymaniu płynnej jazdy, co korzystnie wpływa na żywotność silnika. Skrzynia półautomatyczna to z kolei rozwiązanie dla osób, które lubią szybką, dynamiczną jazdę, jednak z jakiegoś powodu chcą ograniczyć swój udział w zmianie biegów do zmiany położenia przekładni. A co z wadami? Komfort i dłuższe życie silnika opłacone jest nieco gorszymi osiągami – mniejszą prędkością maksymalną silnika oraz przyspieszeniem. Jeśli poruszamy się głównie po mieście, te minusy nie powinny jednak być dla nas zbyt dużym problemem.

Materiał partnera