Pozycjonowanie i optymalizacja SEO

Trzy ważne aspekty w optymalizacji i pozycjonowaniu serwisu WWW

Tych aspektów, które mają wpływ na optymalizację i pozycje serwisu WWW jest zdecydowanie więcej, ale tu skupimy się głównie na trzech, z naszego punktu widzenia podstawowych dla pozycji naszego serwisu.

Optymalizacja techniczna

Polega na poprawieniu strony pod względem budowy, czyli optymalizacji SEO i przestrzeganiu pewnych zasad, które pociągną za sobą odpowiednio zadowalające efekty pozycjonowania strony. Takimi ważnymi zasadami związanymi z optymalizacją techniczną strony są m.in.:

Stosowanie czystego HTML w powiązaniu z CSS jako bardziej przyjaznego dla wyszukiwarek, a dzięki CSS można bardzo łatwo sformatować tekst i grafikę na każdej z podstron serwisu,

Umieszczanie stylów w osobnym pliku dzięki czemu nie obciąża się strony a jej edycja jest prostsza i wygodniejsza,

Stosowanie skryptów tylko w razie konieczności, ponieważ niepotrzebne ich zastosowanie obciąża tylko stronę i wydłuża czas jej ładowania,

Jeżeli nie ma takiej konieczności należy zrezygnować z Flasha głównie z powodu długiego ładowania się takiej strony, kłopotów z jej obejrzeniem z powodu blokady w przeglądarkach oraz zdecydowanie większej dla użytkownika trudności w nawigacji.

Serwis powinien posiadać sprawny, dobry i intuicyjny system nawigacji co jest bardzo ważne zarówno dla jego użytkowników jak i dla wyszukiwarek,

Strona powinna się szybko ładować, kod strony powinien być tak zoptymalizowany by było w nim tylko to co jest niezbędne, bo szybko ładująca się strona jest przyjazna dla potencjalnego użytkownika oraz dla wyszukiwarek,

Zastosowanie odpowiednich znaczników sterowania robotami wyszukiwarek: index, noindex, follow, nofollow,

Należy stosować proste i przyjazne adresy url, w których można umiejętnie umieścić słowa kluczowe

Copywriting

W serwisie WWW sprzedaje się głównie tekstem i grafiką. Co z tego, że nasz serwis jest wysoko indeksowany w wyszukiwarce i utrzymuje wysoką pozycję jeżeli nic z tego nie wynika. Dla potencjalnego użytkownika ważna jest jego wysoka pozycja w wyszukiwarkach i dostępność, ale jeszcze ważniejsza jest treść oferty, którą ten serwis oferuje. Nie na darmo ukuto powiedzenie, że „sprzedaje się głównie tekstem”.

I ten właśnie tekst powinien być tak napisany by:

Nagłówek lub hasło reklamowe, główny przekaz naszego serwisu był chwytliwy i zwracający uwagę – Attention,

Wprowadzenie zawierające rozwinięcie nagłówka, hasła reklamowego czy myśli przewodniej naszego serwisu było interesujące i zachęcające potencjalnego użytkownika do dalszego czytania szczegółów oferty – Interest,

Główny blok tekstu dostarczał szczegółowych i istotnych dla użytkownika treści bez rozwlekłych i trudnych technicznie opisów, zdań złożonych czy obcobrzmiących wyrazów – Desire,

Końcówka tekstu to zachęcenie do podjęcia już konkretnych działań do czego służy formularz zamówieniowy lub kontaktowy, link do pobrania czy sposób komunikacji telefonicznej internetowej bądź innej – Action.

Stosowanie tej zasady – znanej jako AIDA – jako jednej ze sprawdzonych przez specjalistów od copywritingu sposobów na zatrzymanie uwagi czytelnika na czytanym przez niego tekście jest podstawą nie tylko na zwrócenie uwagi na ofertę serwisu, ale i zainteresowanie potencjalnego użytkownika powrotem na stronę.

Pozyskiwanie linków

Proces pozyskiwania linków tzw. link building można rozpocząć na każdym etapie funkcjonowania witryny, zarówno w fazie projektowania jak i już funkcjonującej witryny i jest to w zasadzie tytuł na oddzielny temat. Źródeł pozyskiwania linków jest całe mnóstwo i szczegółowy ich opis przekracza zdecydowanie ramy tego artykułu, dlatego też postaramy się tylko skrótowo wymienić wybrane. Wszystko zależy od specyfiki naszego serwisu ponieważ nie wszystkie z tych źródeł pasują tematycznie dla każdego.

Linki możemy uzyskiwać poprzez:

  • Artykuły sponsorowane oraz zamieszczanie gościnnych wpisów na blogach tematycznie zbliżonych do profilu witryny,
  • Poprzez zamieszczanie darmowych ogłoszeń w wybranych serwisach ogłoszeniowych,
  • Udział w tematycznych forach dyskusyjnych,
  • Poprzez rozesłanie informacji prasowych o profilu działalności,
  • Jeżeli na witrynie jest umieszczony kanał RSS, można ją dodać do katalogów kanałów RSS,
  • Promocje sklepu internetowego można rozpocząć dodając link do katalogów sklepów,
  • Umieścić stronę na serwisach aukcyjnych lub w serwisach zawodowych o odpowiednim dla naszej witryny profilu,

Mając odpowiednie zaplecze można pozwolić sobie na wymianę linków z innymi stronami, ich zakup lub sponsorowanie konkursów z możliwością umieszczenia swojego linku lub loga serwisu.

Budowa swojego rozbudowanego zaplecza wymaga sporo czasu, pracy, cierpliwości i przemyślanej strategii. Warunkiem jej powodzenia jest tworzenie serwisu najbardziej tematycznie powiązanego z pozycjonowaną strategią i ciągłe jego udoskonalanie mając głównie na uwadze jego potencjalnych użytkowników.