Kryteria wyboru agregatów chłodniczych

Agregaty chłodnicze wykorzystywane w przemyśle transportowym mają za zadanie utrzymać odpowiednią temperaturę podczas podróży. Na ten proces składa się jednak wiele czynników. Rodzaj agregatu przede wszystkim zależy od wielkości samochodu. Istotne są również takie kwestie jak zakres temperatury czy odległość między załadunkiem i rozładunkiem. Są to czynniki, które wpływają na to, jaką moc powinien mieć wybrany agregat.

Agregaty chłodnicze do małych i dużych pojazdów

Na agregat chłodniczy składają się dwa moduły – skraplacz i parownik. W zależności od wielkości nadwozia stosuje się agregaty małe do furgonów, które są zasilane przez pasek klinowy oraz agregaty niezależne z własną jednostką silnikową. Agregaty chłodnicze do nadwozi skrzyniowych montuje się w większych ciężarówkach i naczepach. Właściwe dobranie urządzenia chłodniczego zależy także od rodzaju przewożonego ładunku, zakresu temperatur, dystansu między załadunkami i przenikliwością izotermy. Agregaty, które w układzie posiadają bezfreonowy czynnik chłodniczy R134a będą sprawdzały się w przypadku transportu produktów świeżych. Natomiast przewożenie produktów zamrożonych wymaga czynnika chłodniczego R404a.

Zakres temperatury chłodzenia

Najważniejsza w wyborze agregatu chłodniczego jest kubatura chłodni oraz temperatura, jaką chcemy uzyskać. Im niższa temperatura, tym bardziej będzie potrzebny agregat większy i wydajniejszy. Wybór powinien określać rodzaj przewożonego towaru, czas trwania załadunku i rozładunku, a także częstotliwość otwierania drzwi. Wydajne agregaty najlepiej sprawdzają się na krótkich dystansach. Na dalekich trasach mogą wystarczyć urządzenia o mniejszej wydajności. Agregat to urządzenie przemysłowe, dlatego silniki spalinowe powyżej 18kW mocy powinny spełniać normy toksyczności spalin określone według dyrektywy UE.

Napięcie elektryczne

Przy wyborze agregatu chłodniczego należy zwrócić uwagę także na napięcie instalacji elektrycznej (12V lub 24V) oraz typ silnika pojazdu. Jak tłumaczy specjalista z firmy Konvekta:

Agregat napędzany paskiem od silnika samochodu lub za pośrednictwem pomp układu kierowniczego pracuje wtedy, gdy uruchomiony jest silnik. Od niego więc zależy proces chłodzenia w danym pojeździe. Podczas postoju możliwe jest zasilane prądem elektrycznym.

Agregaty tego typu muszą jednak być wyposażone w drugą sprężarkę, która napędzana jest silnikiem elektrycznym. Na rynku są także dostępne agregaty w pełni zasilane energią elektryczną.

Materiał partnera