zwiekszanie odpornosci

Sposoby na wzmocnienie organizmu i zwiększenie odporności

System odpornościowy wykonuje niesamowitą pracę, broniąc organizm przed mikroorganizmami wywołującymi choroby. Czasami zdarza się jednak, że patogeny dostają się do organizmu i powodują choroby. Co sprawdzi się na wzmocnienie organizmu i układu immunologicznego?

Wzmacnianie organizmu i zwiększanie odporności

Układ odpornościowy to cały prężnie działający system, który do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje równowagi i harmonii. Naukowcy nadal nie znają do końca zawiłości układu immunologicznego i wciąż brakuje potwierdzonych naukowo badań, które wskazywałyby na połączenie między stylem życia i sprawniej działającymi mechanizmami obronnymi organizmu. Jednak choć naukowcy nie potrafią jeszcze odpowiedzieć na wiele pytań dotyczących wzmacniania odporności, warto już teraz prowadzić zdrowy styl życia. Każda część ciała, w tym układ odpornościowy funkcjonuje lepiej, kiedy chroni się go przed niebezpiecznymi czynnikami środowiskowymi i stosuje prozdrowotne strategie (regularne ćwiczenia, zbilansowaną dietę, odpowiednią ilość snu).

Rola układu odpornościowego w organizmie

Układ immunologiczny pełni w ciele dwie zasadnicze role. Pierwszą z nich jest odpowiedź na pojawiające się w organizmie patogeny i wytwarzanie przeciwko nim przeciwciał, a także pobudzanie wyspecjalizowanych komórek do niszczenia mikrobów i usuwania toksyn. Układ odpornościowy broni więc organizm przed bakteriami, wirusami i zarazkami. Jego druga rola to kontrolowanie komórek ciała i sprawdzanie, czy nie różnią się od pozostałych i czy nie uległy uszkodzeniom (w ciele naturalnie krąży od 100 do 10 000 nietypowych komórek produkowanych w procesie metabolicznym). Choć układ odpornościowy doskonale radzi sobie z wieloma chorobami i chroni nas przed nawracającymi zachorowaniami, potrafi być zawodny. Przeprogramowany i zbyt wyczulony układ immunologiczny niszczy zdrowe komórki ciała rozpoznając w nich wrogie organizmy i wywołując w ten sposób choroby autoimmunologiczne (np. celiakia, choroby tarczycy, cukrzyca typu I). Czasami dochodzi również do osłabienia mechanizmów obronnych układu odpornościowego, co powoduje częste choroby, chroniczne zmęczenie i podatność na infekcje.

Co na wzmocnienie organizmu?

Zdrowa dieta i styl życia nie zagwarantują idealnie działającego układu immunologicznego, jednak pozwolą poczuć się zdrowiej, złagodzić objawy chronicznych chorób, a także odzyskać siły. Zbilansowana dieta z wyeliminowaniem szkodzących organizmowi substancji takich jak pestycydy, konserwanty, sztuczne barwniki i dodatki do żywności pozwoli poczuć się lepiej i mieć więcej energii do życia. Jadłospis powinien opierać się o produkty jak najmniej przetworzone – głównie warzywa i owoce oraz umiarkowane ilości dobrego jakościowo mięsa. Ważnym aspektem przy wzmocnieniu organizmu jest zadbanie o prawidłową mikroflorę bakteryjną w jelitach. To właśnie zdrowe jelita wspierają odporność i warunkują dobre samopoczucie. Żyje w nich 500 gatunków bakterii, które przyczyniają się do utrzymania odpowiedniej wagi, regulują hormony i zapewniają dobry nastrój. Jelita zasiedlone w większości pasożytami, grzybami i złą florą bakteryjną powodują poważne problemy zdrowotne i kłopoty z prawidłową masą ciała. Dla dobra jelit należy więc regularnie przyjmować probiotyki i spożywać jak najwięcej produktów, które naturalnie je zawierają (kefiry, jogurty, kiszonki).

Jakie witaminy na wzmocnienie?

Uczucie osłabienia i brak sił pojawia się też wtedy, kiedy organizmowi brakuje witamin i minerałów. Wysokoprzetworzone pożywienie pozbawione cennych pierwiastków wymusza przyjmowanie kompleksowych suplementów witaminowych. Witaminy z grupy B należą do istotnych składników pełniących szereg ważnych funkcji w organizmie. Kontrolują m.in. procesy metaboliczne, funkcje mięśni i serca, biorą udział w tworzeniu czerwonych krwinek, syntezują kwasy tłuszczowe oraz ułatwiają wchłanianie białka. Witaminy z grupy B stosunkowo łatwo dostarczyć z pożywieniem, ponieważ występują w wielu powszechnie zjadanych produktach (np. w pieczywie, mięsie, kaszach). Odporność wzmocnią również mikroelementy, takie jak żelazo, cynk i selen. Cynk utrzymuje odpowiednie stężenie witaminy A, która jest niezbędna do funkcjonowania mechanizmów odpornościowych, a niedobór cynku zwiększa podatność na infekcje. Selen chroni organizm przed nowotworami, zwalczając wolne rodniki, a żelazo wpływa m.in. na utrzymanie odporności.

Każdy ludzki organizm charakteryzuje się indywidualną odpornością. Każdy jednak potrzebuje tego samego – zdrowych jelit, odpowiedniej ilości witamin i minerałów oraz zdrowego stylu życia.

Materiał partnera