zaparcia

Pilnie poszukiwany szybki sposób na zaparcia!

Zaparcia to problem, z którym styka się większość ludzi. Wszelkie zawirowania życiowe mogą skutkować stresem i zaparciami właśnie. Zmiana miejsca zamieszkania lub pracy, wyjazd służbowy, a nawet wyczekiwane wczasy… Zaparcia okresowe (nieprzewlekłe) to dolegliwość, którą można skutecznie usunąć sięgając po sprawdzone środki, a ponownemu jej wystąpieniu – przeciwdziałać dzięki odpowiedniej profilaktyce.

Zaparciowa profilaktyka

Zaparciom winny jest przede wszystkim nieodpowiedni styl życia – zła dieta i słabe nawodnienie organizmu oraz zbyt mała aktywność fizyczna. Codziennie powinniśmy wypijać minimum 1,5 litra płynów (najlepiej niegazowanej wody!) i odpowiednio zwiększać tę ilość podczas upałów oraz uprawiania sportów. Planując posiłki sięgajmy po żywność jak najmniej przetworzoną – w tej wysokoprzetworzonej znajduje się dużo mniej wartości odżywczych, witamin i minerałów. Zamiast tłustej wieprzowiny – wybierajmy mięso drobiowe, które ma świetne proporcje zawartości tłuszczu do białka (najlepiej kurczaki i indyki pochodzące z ekologicznych gospodarstw).

W naszym codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć również warzyw i owoców (z naciskiem na warzywa!) i produktów zbożowych (pełnoziarnistych!), produktów mlecznych oraz zdrowych tłuszczy. Naszym głównym sprzymierzeńcem w walce z zaparciami jest błonnik pokarmowy, którego źródłem są wspomniane wyżej warzywa i owoce, produkty zbożowe oraz nasiona roślin strączkowych. Drogocennego błonnika na próżno szukać w mleku i produktach pochodzenia zwierzęcego (również tych zdrowych: rybach, jajkach i drobiu!). Błonnik pozytywnie wpływa na pracę układu pokarmowego, wspiera organizm w usuwaniu niestrawionych resztek pokarmowych i oczyszczaniu z toksyn, kwasów i metali ciężkich. Błonnik jest włóknem pokarmowym z grupy węglowodanów nieprzyswajanych przez człowieka i w stanie praktycznie niezmienionym wędruje przez cały układ pokarmowy, absorbuje wodę już w żołądku – pęcznieje, zmniejszając uczucie głodu, a w jelitach – zmiękczając stolec i zwiększając jego objętość, a co za tym idzie: ułatwiając jego wydalanie.

Każda forma i ilość ruchu jest lepsza od nicnierobienia. Najlepiej jednak nadać naszej aktywności fizycznej konkretny rytm i postawić na regularność. Minimalna zdrowa dawka ruchu zamyka się we wzorze: 3×30, czyli trzy razy w tygodniu ruszamy się przez 30 minut. Warto jednak podkreślić, że to naprawdę absolutne minimum! Planując zmianę stylu życia potraktujmy to jako bazę startową i z czasem zwiększajmy ilość czasu przeznaczonego na sport. Profilaktykę zaparciową można wesprzeć odpowiednimi lekami – co na zaparcia wybrać?

Leki z apteki

Z przejściowymi zaparciami poradzimy sobie… czekając. Po co jednak się męczyć, skoro można sięgnąć po lek na zatwardzenie? Bezpieczne leki na zatwardzenie kupimy w większości aptek, po konsultacji z farmaceutą. Ważne jest, by dawka leku była odpowiednio dobrana, a sam lek nie działał zbyt gwałtownie. Środki dedykowane osobom walczącym z zatwardzeniami dostępne są w postaci: czopków, tabletek, syropów i mieszanek ziołowych. Co na zaparcia znajdziemy w aptece? Leki na zaparcia można podzielić na kilka grup ze względu na sposób działania:

  • leki przeczyszczające osmotyczne, które zwiększają ilość wody w jelicie grubym i w kale, a co za tym idzie – pobudzają perystaltykę jelit;
  • środki spęczniające – działające na podobnej zasadzie, co wymienione wyżej leki osmotyczne, środki spęczniające po pęcznieją w obrębie jelita, stymulując perystaltykę;
  • środki zmiękczające kał, np. parafina, która zmiękcza i rozluźnia stolec – zaleca się jednak ostrożne jej stosowanie i nie nadużywanie, które może prowadzić paradoksalnie do pogłębienia problemu zaparć;
  • leki drażniące, pobudzające pracę jelit – utrudniają wchłanianie elektrolitów i prowadzą do zwiększenia wody w jelitach, a tym samym – rozluźnienia mas kałowych i łatwiejszego wydalania tejże;
  • zioła (m.in.: senes, rzewień, kruszyna pospolita) wpływające na cały układ pokarmowy – ich działanie jest najczęściej długofalowe, a efekty nie są widoczne natychmiast.

Szybki sposób na zaparcia

Jeżeli szukamy naprawdę szybkiego, efektownego, ale również przewidywalnego w działaniu leku na zaparcia – wypróbujmy Xennę Ekstra Comfort. To lek w postaci dyskretnych tabletek, w których substancją czynną są sennozydy (wyciąg z owoców Senny angustifoli) uwalniane dopiero w jelitach. Substancja czynna przekształca się w jelicie grubym (pod wpływem podwyższonego pH) w aktywny metabolit, który pobudza naturalne procesy ułatwiające wydalanie. Jest to lek przeczyszczający, który działa w około 8-10 godzin po zażyciu (to stosunkowo szybki sposób na zaparcia!) – można więc z zatwardzeniem pożegnać się w ciągu nocy: zażywając tabletkę wieczorem i wypróżniając się rano. Więcej informacji na temat działania leku znajdziemy tutaj: http://www.xenna.pl/xenna-extra-comfort.html. Szukając skutecznych sposobów na zaparcia – pamiętajmy o zdrowym stylu życia! Profilaktyka to zawsze dobry pomysł!

Materiał partnera