Najlepsze domowe sposoby na zmęczone oczy

Pieczenie, ból i podrażnienie oczu to problemy, które dotyczą wielu osób. Przyczyna tkwi we współczesnym stylu życia, czyli spędzeniu wielu godzin przed komputerem, telewizorem, wpatrując się w ekran smartfona, lub przebywając w klimatyzowanych oraz ogrzewanych pomieszczeniach. Wszystko to sprawia, że nasz narząd wzroku jest permanentnie wystawiony na działanie szkodliwych czynników. Na szczęście można z tym problemem skutecznie walczyć.

Przy wyjątkowo dokuczliwych problemach ze wzrokiem, które objawiają się znacznym pogorszeniem widzenia, niezbędna będzie wizyta u okulisty. Jednak jeżeli dolegliwości odczuwamy wyłącznie po pracy, np. pod koniec dnia, możemy walczyć z tym samodzielnie. Pierwszą metodą, która wydaje się niemal oczywista, są preparaty sztucznych łez. Takie rozwiązanie sprawdzi się zwłaszcza w przypadku osób pracujących w ogrzewanych i klimatyzowanych pomieszczeniach, a także spędzających dużo czasu przed ekranem komputera. Przy takim trybie życia trzeba zadbać o dostateczną ilość snu, czyli minimum sześć godzin na dobę, oraz robienie krótkich przerw po każdej godzinie pracy i dłuższych, np. 15-minutowych, po około 2 godzinach.

W przypadku kobiet ważne jest wybieranie delikatnych kosmetyków do demakijażu i kremów, które nie będą dodatkowo podrażniać oczu. Poza sztucznymi łzami, inną metodą, która wspomoże utrzymanie prawidłowych funkcji wzroku i dodatkowo go wzmocni, są witaminy na oczy. Nie musimy działać wyłącznie od zewnątrz – odpowiedni preparat zawierający luteinę, witaminę E, C i A, a także wyciągi roślinne, zapewnią nam również wzmocnienie „od środka”. To niezastąpiona pomoc w ochronie oczu, która pomaga utrzymać prawidłowe funkcje siatkówki i chroni komórki przed stresem oksydacyjnym. Najlepiej wybierać suplementy z bezpiecznymi, naturalnymi wyciągami w składzie.

Zmiana jadłospisu i unikanie czynników pogarszających wzrok

Oczywiście nasz sposób odżywiania ma znaczenie. W celu wzmocnienia efektów działania suplementów powinniśmy wprowadzić do swojego codziennego menu kilka dobroczynnych dla oczu produktów, czyli: jajka, pistacje i migdały, oliwę z oliwek, tłuste ryby, oraz pomidory, które zawierają lipoken hamujący zwyrodnienie plamki żółtej. Dostarczanie odpowiednich witamin jest bardzo istotne, jednak nie zawsze możemy uzupełnić ich niedobory, stosując wyłącznie odpowiednią dietę.

Jeżeli cierpimy na problemy z oczami, poza stosowaniem sztucznych łez, robieniem przerw w pracy przy komputerze, zażywaniem witamin, powinniśmy także unikać czynników pogarszających ten stan. Po pierwsze, nie zaleca się długotrwałego stosowania kropli do oczu, które obkurczają naczynia krwionośne. Zły wpływ ma także jaskrawe światło, pomieszczenia z intensywnie działającą klimatyzacją lub ogrzewaniem, długotrwały brak snu, oraz dym papierosowy. Nadmierne wytężanie wzroku to kolejna czynność, której zdecydowanie należy unikać, dlatego warto zadbać o prawidłowe oświetlenie w miejscu pracy. Do podobnych błędów można zaliczyć również nienoszenie okularów przeciwsłonecznych i częste pocieranie oczu, które zwiększa ryzyko infekcji.

Materiał partnera