Na co zwracać uwagę, kupując beton towarowy?

Betonem towarowym nazywamy beton, który produkowany jest w węzłach betoniarskich. Na budowę dostarczany jest w specjalnych betonowozach lub samochodami samowyładowczymi, jeśli mamy do czynienia z betonem półsuchym. Mówiąc prościej: beton towarowy to ten, który nie jest wyrabiany bezpośrednio na placu budowy, a kupowany od firm i zakładów produkcji materiałów budowlanych. Oferują one nie tylko transport samej mieszanki, ale także wypożyczenie pomp potrzebnych do jej ułożenia oraz doradztwo techniczne, z którego warto skorzystać. Na co zwrócić uwagę przy wyborze betonu towarowego?                                    

Jakość – sprawdzony producent

Budownictwo w Polsce przyspiesza, odkąd jesteśmy w Unii Europejskiej. Nie wznosimy już osiedli z wielkiej płyty, a przyjemne dla oka zespoły budynków mieszkaniowych. Prowadzimy przez kraj solidne autostrady, trasy średnicowe i obwodnice, dbamy o infrastrukturę miejską. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na konkretne materiały pojawiło się więcej producentów, także wytwórni betonu. Każda duża firma budowlana, która zajmuje się branżą od lat, doskonale wie, z kim warto nawiązywać współpracę. Mniejszy przedsiębiorca może mieć z tym problem. Przede wszystkim zapytajmy, czy producent dostarczy nam dokument WZ, czyli dokument magazynowy przedsiębiorstwa, który mówi o wydaniu towaru na zewnątrz. Na tzw. wuzetce powinny się znaleźć wszystkie informacje, które są wymagane przez obowiązującą normę PN-EN 206 i Deklarację Zgodności. Poza dokumentem wydania na zewnątrz koniecznie dopytajmy o fakturę. To ona zapewnia klientowi jakość kupowanego towaru – mówi nam przedstawiciel Zakładu Produkcji Materiałów Budowlanych Keramzyt System ze Szczecina.

Jaki wybrać beton towarowy?

Dla osób, które nie zajmują się budownictwem i nie znają się na branży, beton to po prostu mieszanka cementu, kruszywa i wody. Każdy z pozoru wygląda tak samo. Wybierając beton towarowy, powinniśmy określić, jakie będzie miał on zastosowanie. Mieszanki najniższej klasy, tzw. szlichtę, wykorzystuje się do budowy podłóg na gruncie i posadzek, elementów, które przenoszą niewielkie obciążenia użytkowe. Do podbudów, podłóg, czy chociażby podjazdów do garaży najczęściej stosuje się beton klasy C8/10. To mieszanka dobra do zastosowania w miejscach, gdzie beton będzie przenosił wyłącznie obciążenia użytkowe, nie konstrukcyjne. Taka mieszanka nie nadaje się więc na fundamenty – do budowy fundamentów należy wybrać beton klasy C12/15 lub C16/20. Oczywiście, jeśli mówimy o fundamentach pod sporą konstrukcję, a nie niewielki domek jednorodzinny, może być potrzebny beton o jeszcze wyższej klasie wytrzymałości. Bezwzględnie powinniśmy kierować się danymi, które są zawarte w projekcie budowlanym. Konstruktor powinien dokonać odpowiednich obliczeń, biorąc pod uwagę różne parametry, nie tylko ciężar i gabaryty projektowanej konstrukcji, ale także warunki gruntowe i atmosferyczne, które panują na danym obszarze. Solidne zakłady produkcji materiałów budowlanych zawsze będą nam doradzały, by nie próbować oszczędzać na betonie towarowym i ściśle trzymać się projektu.

Materiał partnera