Jak wyposażyć mały lokal gastronomiczny?

Każdy lokal gastronomiczny, niezależnie od wielkości, wymaga odpowiedniego wyposażenia – zarówno podstawowego, jak i dodatkowego. Wszystko zależy od specjalizacji danego miejsca. Jeżeli dysponujemy niewielkim budżetem, należy dokładnie przemyśleć swoje potrzeby. Na samym początku warto zrezygnować z zakupu niektórych urządzeń na rzecz tych niezbędnych. Czego nie może zabraknąć w małej gastronomii?

Tym, bez czego nie obejdzie się żadna kawiarnia, mała restauracja, czy bar szybkiej obsługi, są lady chłodnicze lub witryny cukiernicze. Niezależnie od tego, jakiej wielkości będzie lokal, to właśnie w ten rodzaj wyposażenia musimy zaopatrzyć się w pierwszej kolejności. Poza tym, że zapobiegają psuciu się jedzenia, doskonale eksponują potrawy, ciasta, lub produkty. Wystawione na ladzie będą wyglądać atrakcyjnie i zachęcą potencjalnych klientów do dokonania zakupu. Oczywiście takie rozwiązanie nie będzie obowiązkowe w barze szybkiej obsługi, gdzie potrawy są przygotowywane na bieżąco, chyba że dajemy klientom możliwość wyboru spośród surówek, bułek czy sosów (np. w przypadku kebabów czy hamburgerów), które powinny znaleźć się na widoku.

W małym lokalu niezbędna będzie też zmywarka z funkcją wyparzania, chłodziarko-zamrażarka, najczęściej również piec konwekcyjno-mikrofalowy, albo kuchnia indukcyjna. Dzięki zastosowaniu indukcji, garnki będą nagrzewać się niemal natychmiast, co ma ogromne znaczenie w miejscach zapewniających szybką obsługę. Oprócz tego, takie kuchenki są zdecydowanie bardziej bezpieczne i oszczędniejsze w eksploatacji, ponieważ ciepło pojawia się dopiero wtedy, gdy garnek znajduje się na obszarze grzewczym. To nie jedyne maszyny gastronomiczne, które będą potrzebne w małym lokalu czy kawiarni. W przypadku baru typu fast-food zazwyczaj potrzebny będzie także grill do burgerów, frytownica, czy duża płyta grillowa.

O czym jeszcze trzeba pamiętać?

Poza standardowymi elementami wyposażenia, czyli potrzebnym sprzętem, niezbędne będą również talerze i sztućce (ze stali nierdzewnej, lub w formie papierowych kartonów, czy plastikowych talerzyków – zależnie od charakteru miejsca), garnki, rondle, patelnie, różne noże do krojenia, durszlaki, tłuczki itd. Wszystko zależy od tego, co jest specjalnością danego lokalu. Równie ważny jest aspekt wizualny, czyli to, jak prezentuje się menu, logo, sprzęt i personel. Menu jest punktem obowiązkowym – to ono stanowi element reklamujący lokal, pozwala na określenie jego charakteru. Dobrze zaprojektowane, może mieć wpływ na zwiększenie liczby zamówień.

Wiele osób zastanawia się, czy kupić sprzęt używany, czy nowy. Odpowiedź nie jest jednoznaczna, jednak zakłada się, że w przypadku maszyn, które będą stanowić podstawę naszej działalności, warto zainwestować w nowe produkty. Unikniemy w ten sposób przykrych niespodzianek i usterek, a także będziemy mieć gwarancję, że posłużą nam przez wiele kolejnych lat. Na używane elementy wyposażenia lepiej zdecydować się wtedy, gdy chodzi o przedmiot, który będzie włączany sporadycznie.


Materiał partnera