Najczęstsze błędy w e-commerce

Rynek sprzedaży internetowej rośnie z roku na rok. Jak pokazują badania, ponad połowa Polaków (55%) deklaruje, że dokonało kiedyś zakupu online, a wartość rynku e-commerce w naszym kraju dochodzi już do 30 mld zł. Oznacza to, że zakupy w internecie stają się łakomym kąskiem dla przedsiębiorców, którzy w obecnych czasach nie mogą dłużej ignorować tego kanału dotarcia do klienta.

Gwałtowny wzrost popularności zakupów online sprawił, że jak grzyby po deszczu wyrastają nowe sklepy internetowe oferujące najrozmaitsze produkty. O ile kiedyś przez internet kupowaliśmy głównie produkty związane z komputerami, dziś online można nabyć niemal wszystko to, co w tradycyjnych sklepach. Wyjątkiem od tej reguły mogą być jedynie produkty spożywcze z krótkim terminem ważności, które nie przetrwałyby wysyłki. Tu jednak też pojawia się rozwiązanie w postaci sklepów spożywczych online oferujących zakupy z dowozem do mieszkania lub firmy.

Aby jednak odnieść sukces w branży e-commerce, potrzebne jest bardzo drobiazgowe podejście do strony internetowej, która ma stanowić miejsce spotkania z klientem. Ma ona bowiem nie tylko pokazywać ofertę naszego sklepu internaucie, ale jeszcze zachęcić go do dokonania zakupu. Aby do tego doszło, należy pokonać wiele przeszkód, jakie stają na drodze początkującego przedsiębiorcy w e-commerce.

Do najczęstszych błędów podczas zakładania sklepu internetowego należy zapominanie o responsywności. To oczywiste, że w czasach kiedy niemal każdy telefon umożliwia swobodne korzystanie z internetu, a na co dzień w środkach komunikacji miejskiej, na uczelniach czy w knajpach widzimy ludzi korzystających ze smartfonów, urządzenia mobilne będą chętnie wykorzystywane również przy zakupach online. Ignorowanie tego faktu i tworzenie strony www z przeznaczeniem tylko dla użytkowników desktopowych jest kompletnym nieporozumieniem. Warto zwrócić również uwagę na fakt, że witryna niedostosowana do wersji mobilnej np. za pomocą aplikacji mobilnej, będzie nieatrakcyjna dla wyszukiwarki i przez to zostanie umiejscowiona niżej w wynikach wyszukiwania. To zaś wpłynie bezpośrednio na ilość klientów.

Innym poważnym błędem jest zbyt skomplikowana struktura serwisu www. Nie trzeba przeprowadzać żadnych badań aby wiedzieć, że internauta to taki rodzaj klienta, który szybko podejmuje decyzje i szybko chce je wprowadzać w czyn. Nie na rękę będzie mu więc tracenie czasu na wypełnianie zbędnych i nużących formularzy rejestracyjnych lub przekopywanie się przez masy regulaminów. Dokonanie zakupu musi być przejrzyste, szybkie i zrozumiałe.

Nachalny i nazbyt często wysyłany mailing to kolejna rzecz, której powinni unikać przedsiębiorcy zajmujący się prowadzeniem sklepów online. Jeśli udało nam się zdobyć listę mailingową zawierającą osoby potencjalnie zainteresowane naszymi produktami, to najprostszą drogą by ich do siebie zniechęcić będzie wysyłanie im codziennie oferty sklepu lub innego rodzaju reklam. Nie trzeba będzie długo czekać, aż internauci z naszej bazy mailingowej wrzucą nas do skrzynki spam. Stamtąd zaś już na pewno nikogo do zakupu nie przekonamy.

W naszym kraju aż 75% ludzi deklaruje, że korzysta z internetu. Duża część z nich to osoby, które regularnie dokonują zakupów online. Przedsiębiorca chcący prowadzić nowoczesny i skuteczny biznes nie może ignorować tej grupy. Wszystko jednak należy robić z głową i e-commerce nie jest tutaj wyjątkiem!

Źródło: DaVinci Studio – Software House

Materiał partnera