akumulatory

Charakterystyka akumulatorów do pojazdów rolniczych

Akumulator to źródło prądu dla wielu maszyn. Samochodów, zarówno osobowych, jak i 4×4, ciężarówek, motocykli, łodzi, kosiarek, a także pojazdów rolniczych. Te ostatnie wymagają jednak specjalnych akumulatorów, które pozwolą na dostarczanie prądu maszynom pracującym sezonowo i przemieszczającym się po nierównych nawierzchniach.

Z czego składa się akumulator?

Akumulator składa się z kilku bardzo ważnych elementów. Są wśród nich:

  • Obudowa – blok, który służy do obudowania i zasłonięcia zestawów płytowych. Jest wykonany z materiału kwasoodpornego, takiego jak polipropylen.
  • Płyty dodatnie i ujemne – pierwsza charakteryzuje się brązową barwą, druga szarą.
  • Separator – dzięki niemu możliwa jest separacja płyt dodatnich i ujemnych, co zapobiega zwarciu. Powierzchnia separatora jest porowata umożliwiając tym samym przepływ prądu z jak najmniejszym oporem.
  • Ogniwo – zestaw połączonych ze sobą płyt dodatnich i ujemnych, które są oddzielone separatorami.
  • Kratka – szkielet konstrukcyjny i przewodnik prądu elektrycznego. W nowoczesnych modelach akumulatorów jest ona bardzo cienka, aby maksymalnie wykorzystać energię i obniżyć masę.
  • Elektrolit – kwas siarkowy, w którym zanurzone są płyty dodatnie i ujemne. Dokonuje on aktywacji materiału czynnego płyty i przewodzi pomiędzy nimi prąd.

Odpowiednie działanie każdego z nich przyczynia się do sprawności każdego akumulatora. Należy również pamiętać, aby być czujnym , jeśli chodzi o jego pracę – wolniejsze obroty silnika podczas jego uruchamiania lub słabsze świecenie reflektorów przy włączonym silniku mogą oznaczać konieczność wymiany akumulatora na nowy.

Czym charakteryzują się akumulatory do pojazdów rolniczych?

Prawidłowy stan baterii ma bardzo duży wpływ na utrzymywanie pojazdów w ciągłej gotowości do pracy, szczególnie gdy mamy do czynienia z maszynami rolniczymi. Niestety, w tym przypadku nie należy stosować akumulatorów przeznaczonych do samochodów osobowych, które przemieszczają się po płaskich drogach, a silnik odpalany jest do kilkunastu razy dziennie przez rozrusznik wymagający średniej mocy. Jest to przeciwieństwo pojazdów rolniczych, które pracują sezonowo, po nierównej powierzchni.

Akumulatory dedykowane tego typu maszynom są wyposażone w technologię HVR (ang. wysoka odporność na wibracje). Dzięki niej ich eksploatacja jest dużo łatwiejsza, a ponadto charakteryzują się wysoką wytrzymałością na pracę cykliczną i odpornością na głębokie rozładowanie. Jeszcze jednym czynnikiem, który czyni je bardziej przystosowane do pojazdów rolniczych jest fakt, że w znacznie mniejszym stopniu dotyczy ich problem samorozładowania dzięki specjalnemu stopowi płyt – podsumowuje doradca klienta firmy Bat Profi, która zajmuje się sprzedażą akumulatorów rozruchowych, przemysłowych oraz żelowych do różnego rodzaju pojazdów, w tym maszyn rolniczych.

Materiał partnera