rower elektryczny

Zasady działania roweru elektrycznego

Rowery elektryczne są coraz częściej na świecie stosowaną alternatywą dla tradycyjnych jednośladów. Chętnie korzystają z nich zarówno osoby starsze, jak i młodsze. Dzięki wbudowanemu w koło silnikowi elektrycznemu, jazda takim rowerem jest niezwykle przyjemna i niemęcząca. Jak dokładnie są zbudowane rowery elektryczne możecie się dowiedzieć z poniższego artykułu.

System ułatwiający jazdę

O niezwykłości roweru elektrycznego decydują trzy wbudowane w niego elementy: silnik elektryczny, bateria (akumulator) oraz pełniący rolę sterownika całego systemu kontroler. To właśnie one umożliwiają wygodną jazdę bez zbędnego wysiłku. Poza tymi elementami, rower elektryczny nie różni się niczym w budowie od rowerów tradycyjnych. W jaki sposób te trzy wbudowane w rower elementy ułatwiają nam jazdę? Jest to bardzo proste. Silnik w rowerze jest automatycznie uruchamiany w momencie rozpoczęcia pedałowania. Dzięki możliwości ustawienia poziomu wspomagania, to użytkownik decyduje w jakim stopniu elektryczny silnik wspomaga jazdę. Praca silnika kończy się w momencie wciśnięcia hamulca lub w momencie, w którym przestajemy pedałować. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć o rowerach elektrycznych?

Silnik elektryczny

Silnik jest elementem napędzającym rower. W najlepszych modelach ma moc 250 W, czyli najwyższą dopuszczalną w przepisach Unii Europejskiej. Zastosowane w rowerach silniki są w pełni bezobsługowe oraz praktycznie bezawaryjne. Ich bardzo dużą zaletą jest niezwykłą oszczędność zużywania energii, dzięki czemu na przejechanie 100 km zużywamy energii o wartości około 1 zł! Maksymalna prędkość jaką można uzyskać za pomocą silnika elektrycznego (i to także jest regulowane przez przepisy UE) to 25 km/h.

Akumulator

W rowerach elektrycznych stosuje się, doskonale znane z laptopów czy smartphonów,  baterie litowo-jonowe. Ich długość życia określa się na około 500-700 doładowań, później moc naszego akumulatora może nieco słabnąć, przez co będziemy musieli częściej go ładować. Przy zastosowaniu baterii o standardowej pojemności 400wh, na jednym ładowaniu można przejechać ok. 50-60 km.

Kontroler

Jak tłumaczy nasz rozmówca z salonu rowerowego Pro-Bike we Wrocławiu, który w swojej ofercie posiada także bardzo wiele modeli rowerów elektrycznych  – Kontroler jest sercem całego układu elektrycznego w rowerze. To on odpowiada za przesyłanie energii z baterii do silnika oraz za sterowanie jego pracą. Przy kontrolerze znajdują się wszystkie przewody elektryczne, dzięki czemu jest w stanie pełnić funkcję inteligentnego systemu wspomagania jazdy.

Dla kogo rower elektryczny?

Z roweru elektrycznego może korzystać praktycznie każdy, jednak jest to doskonałe ułatwienie zwłaszcza do poruszania się w zatłoczonych miastach. Dzięki wsparciu silnika elektrycznego możemy np. codziennie spokojnie i bez zbędnego wysiłku dojeżdżać do pracy.

Materiał partnera