Wymiana filtrów w samochodzie. Podstawowe informacje

Każdy samochód osobowy jest wyposażony w kilka rodzajów filtrów. Niedomaganie choć jednego z nich może przyczynić się do poważnej awarii pojazdu. Jakie filtry wyróżniamy i jak często powinniśmy je wymieniać?

Nie ma jednego, określonego momentu w którym filtr powinien być wymieniony. Każdy typ filtra rządzi się swoimi prawami – niektóre są w stanie funkcjonować bez problemów przez kilka lat, inne wymagają wymiany nawet co roku. Wiele zależy m.in. od przebiegu naszego pojazdu. Poniżej prezentujemy cztery podstawowe typy filtrów samochodowych wraz z ogólnymi instrukcjami dotyczącymi ich eksploatacji.

Filtr oleju

Najpowszechniej kojarzony rodzaj filtra. Jego podstawową funkcją jest ograniczane zanieczyszczeń przedostających się do silnika, poprzez oczyszczanie oleju.

Filtr oleju wspomaga też pracę filtra powietrza, przechwytując większość drobnych zanieczyszczeń. Jego wymiana powinna odbywać się w regularnych odstępach wraz z każdą wymianą oleju – komentuje ekspert Centrum Zaopatrzenia Technicznego Polamel z Białegostoku, firmy zajmującej się obrotem artykułami technicznymi dla motoryzacji.

Filtr powietrza

Filtr powietrza blokuje zanieczyszczenia, które mogą przeniknąć do silnika wraz z zasysanym powietrzem. Przez pojedynczy filtr przechodzi nawet kilka tysięcy litrów powietrza na minutę! W przypadku jego zużycia, zanieczyszczone powietrze dociera do komór spalania, co wpływa niekorzystnie na pracę i żywotność silnika. Z tego względu zaleca się regularną kontrolę stanu filtra – najlepiej co kilka tysięcy kilometrów. Wymiany dokonuje się nieco rzadziej, co 15-20 tysięcy kilometrów.

Filtr paliwa

Typ filtra służący do oczyszczania paliwa przedostającego się do silnika. Dzięki niemu, ochronie podlegają wszystkie wrażliwe urządzenia dozujące paliwo w silniku.

W przypadku filtrów paliwa, koncerny motoryzacyjne stosują rozmaite rozwiązania techniczne. Okres wymiany najlepiej zatem sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu. Generalnie przyjmuje się, że następuje ona co 15-30 tysięcy kilometrów – objaśnia specjalista CZT Polamel.

Filtr kabinowy

Rolą filtra kabinowego jest oczyszczenie powietrza przedostającego się przez nawiew do wnętrza (kabiny) samochodu. Na filtrze osadza się wiele drobnych zanieczyszczeń – piasek, kurz czy pyłki – które w połączeniu z wilgocią prowadzą co wytworzenia grzybów i bakterii. Okresowa wymiana filtra sprawia, że powietrze w samochodzie staje się czystsze i nie naraża na szwank naszego zdrowia. Wymianę filtra należy wykonywać co 15-20 tysięcy kilometrów. Osoby szczególnie wrażliwe (np. alergicy) mogą to robić nawet co roku, zwłaszcza po zimie.

Materiał partnera