przewody hamulcowe

Rodzaje i budowa przewodów hamulcowych

Przewody hamulcowe, będące jednym z najważniejszych elementów układu hamulcowego, dzielimy na sztywne i elastyczne. Przewody sztywne wykonuje się z metali, doprowadzają one płyn hamulcowy od pompy do przewodów elastycznych, zacisków i cylinderków. Przewody elastyczne wykonane są z gumy i łączą ruchome względem siebie elementy układu. Co warto wiedzieć o przewodach hamulcowych?

Przewody hamulcowe w samochodzie

W standardowym układzie, sztywne przewody ukryte są w podwoziu. Wykonywane są z miękkich metali nie ulegających korozji, głównie miedzi, mosiądzu i stali ocynkowanej. Mają formę rurek, które mogą mieć oplot z tworzywa sztucznego. Muszą być odporne na wysoką temperaturę i ciśnienie płynu hamulcowego, który przez nie przepływa. Elastyczne przewody znajdują się w okolicach zawieszenia. Mają około 30-40 cm długości i są poddawane wyginaniu, ponieważ znajdują się w okolicy amortyzatorów i sprężyn. Dlatego wykonuje się je z gumy. W samochodach sportowych zawsze stosuje się odpowiedniki w oplocie ze stali, ponieważ przewody narażone są na przebicia i przetarcia. Najlepszym rozwiązaniem są przewody sportowe nazywane lotniczymi, które są wykonane z teflonu i posiadają stalowy oplot. Dzięki temu wysokie ciśnienie nie powoduje rozszerzania się przewodów. W czasie sportowej jazdy, gumowe przewody zwiększają swoją objętość. Kierowca wyraźnie odczuwa wówczas, jak pedał hamulca staje się miękki. Może się zdarzyć, że odczuwamy miękkość pedału hamulca w niesportowym aucie, a to już poważny sygnał, że należy wymienić przewody. Należy powierzyć to sprawdzonemu mechanikowi, który dobierze odpowiednie elementy do modelu naszego auta. Firma Polwent z Częstochowy wymienia przewody na poczekaniu, jako autoryzowany dealer amerykańskiej firmy BrakeQuip.

Przewody hamulcowe w motocyklach

W jednośladach przewody hamulcowe widoczne są na zewnątrz, w związku z tym w ofertach profesjonalistów znajdziemy szeroką gamę kolorystyczną tych elementów. Większość łączników natomiast jest wykonana ze stali nierdzewnej i polerowana. Wybierając przewody w oplocie stalowym, wyraźnie poprawiamy punkt docisku. W motocyklach jest to szczególnie odczuwalne, ponieważ hamulec obsługujemy ręczną dźwignią. Linki w stalowym oplocie sprawiają, że naciśnięcie hamulca wymaga mniej siły, a jego obsługa staje się bardziej płynna – nazywa się to lepszą dozowalnością hamulców. Wydłuża się również okres wymiany płynu hamulcowego, co jest dodatkowym plusem. Nie zauważymy też oznak starzenia się i zużycia. Przykłady designerskich przewodów do motocykli w szerokiej gamie kolorystycznej do podejrzenia tutaj.

Materiał partnera