Przyczyny awarii samochodowych turbosprężarek

Turbosprężarki nie są już kojarzone tylko i wyłącznie z samochodami sportowymi, które potrzebują błyskawicznego przyspieszenia. Teraz w większości nowych modeli aut znaleźć można turbosprężarkę, która zwiększa moc silnika i poprawia parametry jego spalania. Jednak urządzenia te są wrażliwe na nieprawidłową eksploatację, toteż zdarza się, że ulegają awariom. Sprawdźcie jakie są ich najczęstsze przyczyny.

Zły stan oleju silnikowego

Pierwszym powodem awarii samochodowych turbosprężarek bywa zły stan oleju silnikowego. Wszystko dlatego, że turbosprężarka jest nim chłodzona i smarowana, toteż jego wzorowy stan jest kluczowy dla bezawaryjnej pracy podzespołu.

Kierowcy często lekceważą temat oleju silnikowego i zaniedbują zarówno jego terminową wymianę, jak i wymianę jego filtra. Nie przywiązują też wagi do regularnej kontroli poziomu oleju. W wyniku takich praktyk olej ulega zanieczyszczeniu, co skutkuje zwiększeniem oporów pracy łożysk i wycieraniem przez ewentualne obecne w nim cząstki stałe powierzchni wałka lub łożysk, które zaburzają ich kalibrację i zwiększają niewyważenie wałka. To z kolei powoduje występowanie drgań i znacznie przyspiesza zużywanie turbosprężarki – wyjaśnia ekspert reprezentujący firmę TURBOLUX.

Aby ustrzec się przed awarią turbosprężarki z powodu złego stanu oleju silnikowego, należy wymieniać olej i filtr oleju zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu lub częściej.

Problemy z doprowadzaniem oleju do turbosprężarki

Inną przyczyną awarii turbosprężarki mogą być także problemy z chłodzeniem i smarowaniem, które występują nawet przy regularnej wymianie oleju i jego filtra. Powodem tego zjawiska zazwyczaj bywa niedrożność kanalików doprowadzających olej do usterki pompy oleju i zaworów odpowiadających za jego przepływ. Ta usterka występuje dość rzadko, jednak może być powodem poważnych problemów.

Niewłaściwy styl jazdy

Jednym z częstszych powodów usterek w turbosprężarce jest niewłaściwy styl jazdy. Turbodoładowany silnik wymaga odpowiedniej ilości czasu na rozgrzanie zanim osiągnie pełną sprawność, podobnie rzecz wygląda w kwestii chłodzenia po zakończonej jeździe. Kiedy pojazd od razu po wystartowaniu zmuszany jest do osiągnięcia wysokich obrotów lub zostaje wyłączony zaraz po zatrzymaniu, turbosprężarka przestaje być smarowana i chłodzona, a to powoduje jej przyspieszone zużycie.

Zanieczyszczenia w układzie wydechowym i dolotowym

Ostatnią przyczyną awarii, o której chcemy wspomnieć jest zanieczyszczenie układów wydechowego i dolotowego. Wirniki wobec ogromnej prędkości obrotowej mogą zostać zniszczone nawet przez ziarenko piasku, jeśli dostanie się ono do wnętrza turbosprężarki. To samo dotyczy też innych zanieczyszczeń, w tym tych przez drobinki rdzy w układzie wydechowym. Jedynym sposobem na zabezpieczenie się na okoliczność tego problemu jest regularna kontrola stanu i wymiana filtru powietrza. To bardzo istotne zarówno dla wirnika sprężarki, jak również dla zapewnienia jej odpowiedniego chłodzenia.

Materiał partnera