silnik

Najczęstsze przyczyny awarii silników Diesla

Silnik wynaleziony przez Rudolfa Diesla na zawsze zmienił oblicze motoryzacji. Obecnie na naszych drogach pełno jest pojazdów wyposażonych w silnik o zapłonie samoczynnym. Oszczędne i mocne silniki Diesla sprawiają, że jazda jest prawdziwą przyjemnością, a jej koszty nie pochłaniają całego budżetu. Nie jest to jednak rozwiązanie pozbawione wad. Silniki Diesla czasem się psują. Jakie są przyczyny?

Jak działa współczesny silnik Diesla?

Silniki Diesla nazywa się też silnikami wysokoprężnymi albo silnikami o samoczynnym zapłonie. Od roku 1892, kiedy Diesel pokazał światu swój wynalazek, zdołano znacznie go unowocześnić i udoskonalić, jednak pierwotnie wykorzystana zasada działania pozostała niezmienna. To właśnie stopień sprężenia powietrza oraz paliwa i brak iskry zapłonowej stanowią podstawowe różnice w porównaniu z silnikiem niskoprężnym. Jak działają silniki Diesla? Zapytaliśmy o to eksperta, który każdego dnia naprawia tego rodzaju jednostki – mechanika z Diesel Moto Service:

Działa to tak: do cylindrów wtłaczane jest powietrze. W miarę sprężania jego temperatura rośnie, aż osiągnie wysokość umożliwiającą zapalenie paliwa. Wtedy jest ono wtryskiwane do komory i następuje samoczynny zapłon spowodowany właśnie wysoką temperaturą powietrza. Dlatego nie potrzeba iskry zapłonowej. Ważne jest dokładne rozproszenie paliwa. Musi ono mieć postać bardzo drobnych kropelek. Spalanie nie zachodzi natychmiastowo, jak w zwykłym silniku niskoprężnym z zapłonem iskrowym, lecz trwa dłuższą chwilę, jeszcze przez czas, kiedy tłok wraca do położenia wyjściowego. Praca silnika jest wydajniejsza i nie dochodzi do znacznych różnic temperatur.

Co najczęściej psuje się w Dieslach?

Awarie silników Diesla wynikają najczęściej z tego, że trzeba nadać duże ciśnienie zarówno powietrzu, jak i paliwu. Jednak jeszcze większym problemem jest stopień zaawansowania i złożoność nowoczesnych diesli. Chcąc osiągnąć jednocześnie: oszczędność, wydajność, moc i czystość, konstruktorzy rozbudowali pierwotnie dość prosty mechanizm. Im więcej elementów, tym większe prawdopodobieństwo, że coś się zepsuje, a stosowane dziś rozwiązania są nie dość, że delikatne, to jeszcze wdrażanie niekiedy zbyt pochopnie.

Na liście psujących się elementów diesla jedno z czołowych miejsc zajmuje turbosprężarka. Jej zdaniem jest dodatkowe sprężanie powietrza dla jeszcze większej mocy. Niestety, nieumiejętne obchodzenie się z samochodem (wysokie obroty, jazda na zimnym oleju), szybko wykańczają turbo.

Psuje się też układ wtryskowy w dieslu. Objawia się to: problemami z rozruchem, czarnym dymem, wyższym spalaniem i wpadaniem w wibracje. Powodami uszkodzenia końcówek wtryskiwaczy mogą być: kiepskie paliwo, zbyt intensywny chiptuning, zbyt wysoka temperatura spalania wywołana inną usterką, zatkanie ujścia wtryskiwaczy przez elementy z uszkodzonej pompy wtryskowej, przepalenie cewki.

Materiał partnera