Części do samochodów – oryginalne czy zamienniki?

Oryginalne części samochodowe są wyborem pewnym, ale nietanim. Zamienniki są bardziej przyjazne dla naszego portfela, ale często kojarzone jako produkt pośledniejszej jakości, psujący się szybciej. Tymczasem zgodnie z obowiązującym od 2004 r. prawem za ich wykorzystanie nie grozi już utrata lub ograniczenie udzielanej przez producenta gwarancji na auto. Nie może więc być aż tak źle. Jak jest naprawdę?

Części oryginalne

Jeśli chcemy mieć absolutną pewność, że nasz samochód jeszcze długo pojeździ z zainstalowaną w nim częścią zamienną, rzeczywiście powinniśmy zdecydować się na zakup takiej, którą oznakowano tym samym logo. Identyczny element był w aucie montowany fabrycznie, nie ma więc możliwości, by nowy nie pasował. Słono za niego zapłacimy, ale jeśli wymiany dokonamy dodatkowo w autoryzowanym serwisie, otrzymamy gwarancję na przeprowadzenie całej operacji.

Zamienniki klasy premium

Często jednak znacznie tańsze rozwiązanie, jakim są zamienniki, właśnie z uwagi na ich cenę może okazać się znacznie lepsze. Nie muszą one bowiem wcale odbiegać jakością wykonania od markowych odpowiedników. Mało tego – niektóre są nawet wytwarzane na tych samych liniach produkcyjnych co części fabryczne, tyle że zamienników nie wyposaża się w logo konkretnej firmy. Takie nieoznakowane części klasy premium potrafią kosztować 50-60 proc. mniej niż  ich markowe odpowiedniki.

Ekonomiczne, ale solidne

Istnieje też grupa zamienników o nieco niższej jakości, ale wciąż dopuszczonych do użytku na mocny stosownych certyfikatów.

Na przykład wydawanych przez Przemysłowy Instytut Motoryzacyjny zaświadczeń o bezpieczeństwie i dopuszczeniu do ruchu drogowego – mówi fachowiec z firmy As-Truck z Warszawy.

Jeśli dystrybutor części samochodowych nie może się podobnym certyfikatem pochwalić, a w dodatku cena jest aż podejrzanie niska, najprawdopodobniej mamy niestety do czynienia z podróbką.

Podróbki

Podróbki zaś nie tylko znacznie szybciej ulegną zużyciu, ale przede wszystkim ich stosowanie po prostu jest niebezpieczne. Jeśli zainstalujemy je w układzie jezdnym lub hamulcowym, nasze auto będzie stanowiło poważne zagrożenie dla nas samych oraz dla innych uczestników ruchu. Tanie, marnej jakości, nieposiadające certyfikatu zamienniki – np. paski rozrządu – mogą też doprowadzić do awarii podzespołów silnika, których naprawa kosztuje znacznie więcej niż zakup oryginalnych części samochodowych. Ich montaż sprawi też najprawdopodobniej, że wspomniana na wstępie gwarancja na auto przestanie jednak obowiązywać.

Materiał partnera