Charakterystyka skuterów wodnych

Skutery wodne to powszechny widok w nadmorskich kurortach. Te niewielkie, bardzo szybkie pojazdy dostarczają nie tylko ogromnych wrażeń podczas jazdy, ale są również przydatnym sprzętem dla służb ratowniczych i straży przybrzeżnej.

Czym jest skuter wodny?

Skuter wodny to rodzaj jedno- lub maksymalnie czteroosobowej motorówki, służącej do rekreacji na wodzie, sportu lub w charakterze transportu dla służb ratowniczych i strażniczych. W przeciwieństwie do innych rodzajów łodzi, prowadzący skuter oraz jego pasażerowie zasiadają na wierzchołku kadłuba, a nie w jego wnętrzu. Najczęściej skutery wyposażane są w silniki spalinowe o mocy kilkudziesięciu KM – niektóre modele są w stanie osiągać prędkość powyżej 100km/h, wszystkie odznaczają się bardzo wysoką manewrowością, znacznie przewyższająca wszystkie inne pojazdy wodne, zarówno mechaniczne jak i te napędzane siłą mięśni oraz wiatrem. Pierwszą firmą, która zajęła się produkcją skuterów wodnych była kanadyjska firma Bombardier, słynąca również z produkcji pierwszych skuterów śnieżnych. Obecnie największą popularnością cieszą się maszyny marek takich jak Sea-Doo, Yamaha czy Kawasaki. Niezależnie od marki producenta zasada działania napędu skutera wodnego jest taka sama: opiera się on na sile odrzutu strumienia wody za maszyną.

Budowa skutera wodnego

Poszczególne modele skuterów wodnych praktycznie nie różnią się pod względem konstrukcji, choć posiadają różne parametry, jak np. moc silnika, maksymalna prędkość czy masa. Do ich najważniejszych części konstrukcyjnych należą:

  • Kadłub – wytwarzany jest z tworzywa sztucznego lub włókien szklanych. Ze względów bezpieczeństwa kadłub musi być wyważony tak, by po przewróceniu pojazd powracał do pozycji pionowej. Na szczycie kadłuba mieście się siedzisko dla prowadzącego oraz ewentualnie pasażerów.
  • Silnik – silnik do skutera wodnego może mieć moc od 80 do aż 300 KM i pojemność od 700 do 1600 cm3.
  • Turbina – to dzięki niej skuter może się poruszać. Dzięki swojej śrubie zasysa ona duże ilości wody spod kadłuba, a następnie wyrzuca je z tyłu. Powstający w ten sposób odrzut sprawia, że skuter porusza się do przodu, z prędkością zależną od przepustowości turbiny.
  • Dysza – służy kierowaniu strumieniem wody wyrzucanej przez turbinę, tym samym umożliwia sterowanie skuterem.
  • Hamulec i bieg wsteczny (iBR) – oferowany jedynie przez Sea-Doo fabryczny hamulec z funkcją cofania. Z nową generacją iBR droga hamowania jest krótsza nawet o ponad 48m w stosunku do skuterów, które nie są wyposażone w hamulec.

Szeroki wybór skuterów Sea-Doo oraz innych pojazdów wodnych uznanych marek znajdziemy w ofercie firmy Taurus Sea Power.

Materiał partnera