Charakterystyka idealnego walca drogowego

Walec drogowy jest maszyną służącą do zagęszczania gruntu podczas robót ziemnych oraz nawierzchni dróg w trakcie ich budowy. Zagęszczanie odbywa się dzięki naciskowi wałów na podłoże w czasie jazdy urządzenia. Z pierwszych walców korzystali już starożytni, wykorzystując do tego celu pnie drzew, które ciągnęły konie. Dzisiejsze walce drogowe mają niewiele wspólnego z tym dość prymitywnym rozwiązaniem.

Skuteczność pracy z wykorzystaniem walca drogowego w dużej mierze uzależniona jest od jego ciężaru. Nic więc dziwnego, że na przestrzeni wieków wynalazcy bezustannie pracowali nad możliwościami zwiększenia wagi wałów i udoskonalenia konstrukcji napędowej urządzenia – mówi ekspert z firmy XCMG-EUROPA.

Ewolucja walców drogowych

Co ciekawe, pierwsze walce drogowe napędzane silnikiem parowym, zamiast zaprzęgów konnych, pojawiły się dopiero w drugiej połowie XIX wieku. Walce drogowe z silnikami spalinowymi, używanymi do dnia dzisiejszego, to odkrycie z początku XX wieku.

Wśród nowoczesnych walców drogowych rozróżnia się dwa podstawowe rodzaje, ze względu na sposób oddziaływania na podłoże. Walec statyczny to taki, który oddziałuje na utwardzaną powierzchnię wyłącznie własną masą, czyli na stosunkowo niewielką głębokość. Innowacyjne walce wibracyjne pracują statycznie i dynamicznie, a dzięki drganiom o częstotliwości do 50Hz ich oddziaływanie sięga nawet 2 metrów w głąb.

Idealny walec drogowy

Jak wspomnieliśmy wcześniej, możliwości walca drogowego są tym większe, im większa masa wału. Skuteczność maszyny dodatkowo wzrasta przy zastosowaniu technologii wibracyjnej. Szukając idealnego walca, spełniającego te dwa podstawowe wymagania, ale przy okazji oferującego niezawodność i komfort pracy operatora, warto przyjrzeć się modelowi XS122PD.

Wibracyjny walec drogowy XS122PD może pochwalić się masą eksploatacyjną aż 12 ton. Na jego wyposażenie robocze składa się walec wibracyjny z demontowanym bębnem okołkowanym oraz walec do zagęszczania gruntów sypkich i półsypkich. Czterocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem o mocy 97kW przy 2500 obr./min i hydrauliczny napęd na obie osie, zapewniają bezproblemową pracę w każdych warunkach i łatwe pokonywanie nawet stromych wzniesień.

Dodatkową zaletą tego urządzenia jest komfortowe wyposażenie wyciszonej kabiny z klimatyzacją, ogrzewaniem i amortyzowanym fotelem. W kabinie operatora znajduje się też radioodbiornik, a w wersji rozszerzonej również nowoczesny monitoring cofania z kolorowym ekranem LCD.

Materiał partnera