Budowa i charakterystyka opon radialnych

Przemysł oponiarski zaczął się szybko rozwijać w XX wieku, kiedy to zadebiutowali między innymi bracia Michelin. Zaprezentowali oni w 1935 roku po raz pierwszy oponę radialną, jednak weszła ona do sprzedaży dopiero ponad dziesięć lat później. Aby dokładnie opowiedzieć, jak zbudowana jest opona radialna i czym się charakteryzuje, omówimy również budowę opony diagonalnej, aby mieć punkt odniesienia i porównanie.

Opona diagonalna, czyli krzyżowa

Budowa opony diagonalnej oparta jest na minimum dwóch warstwach gumowanych nici osnowy, czyli kordu. Kord jest ułożony skośnie względem siebie i pod kątem 20-40° względem płaszczyzny symetrii całej opony. Nici produkowane są z mocnych materiałów, które są dodatkowo wzmacniane, głównie z nylonu, czy rayonu (sztucznego jedwabiu). Oplatają zarówno czoło jak i bok opony. Kord jest rozciągnięty przez cały przekrój opony. Zawija się wokół stopek wzmacnianych drutówką, które szczelnie przylegają do felgi i odpowiadają za cierne połączenie obręczy i opony. To osadzenie musi być pewne, ponieważ opona musi przenosić na nawierzchnię siły napędowe i siły hamowania.

Opony diagonalne charakteryzują się dużą sztywnością, ponieważ warstwa kordu w całym przekroju jest bardzo gruba. Nie jest to korzystne dla warunków trakcyjnych w czasie dłuższej jazdy. Dodatkowo konstrukcja tego typu nie pozwala rozwijać prędkości wyższych niż 100 km/h, dlatego opony diagonalne nie są stosowane w samochodach osobowych, tylko w niektórych pojazdach terenowych, czy roboczych – dowiadujemy się w firmie Magna Tyres Poland z Krakowa.

Opona radialna, całostalowa

Opony radialne charakteryzują drutówki stopki opony, które połączone są przez kord promieniowo. Kord to zwykle drobne stalowe linki. Kolejne nici osnowy nie krzyżują się ze sobą, tylko rozciągają się równolegle do siebie. Tworzy to kąt prosty z płaszczyzną symetrii opony. Pomiędzy bieżnikiem a osnową znajdują się dodatkowe warstwy tzw. opasania. Wzmacniają one i usztywniają czoło. W związku z tym, że nici kordu nie krzyżują się ze sobą, zmniejszają się opory toczenia opony, a także polepsza się amortyzacja. Opona ma lepszy kontakt z nawierzchnią, na przykład podczas jazdy po łuku, ponieważ boki opony są bardziej elastyczne (dzięki odseparowaniu konstrukcyjnemu czoła opony od jej boków) Kąty znoszenia w czasie jazdy po łuku są znacznie mniejsze niż w przypadku opon diagonalnych. Wśród zalet opon radialnych wymienić możemy lepszy komfort jazdy na wszystkich drogach, co wynika z mniejszej sztywności, lepszą przyczepność opon na mokrej nawierzchni, większą odporność na większą nośność i możliwość przeniesienia większych sił bocznych przebicia dzięki stalowemu opasaniu.

Materiał partnera