Artykuł sponsorowany

Zasady sporządzania i składania JPK

Zasady sporządzania i składania JPK

W rezultacie nowelizacji ustawy o VAT od 1 października 2020 roku podatnicy VAT nie muszą składać osobno deklaracji i ewidencji. Zamiast dwóch oddzielnych sprawozdań mają do dyspozycji JPK_VAT z deklaracją: JPK_V7M dla podatników rozliczających się w trybie miesięcznym i JPK_V7K dla rozliczeń kwartalnych. W jaki sposób prawidłowo sporządzić nowy Jednolity Plik Kontrolny, jak i kiedy trzeba go wysłać?

Termin i sposób składania nowego JPK

Większość polskich przedsiębiorców bardzo szybko przekonała się do JPK. Wprowadzone w 2015 roku narzędzie kontroli skarbowej okazało się po prostu wygodne. Ostatnia nowelizacja ustawy o VAT wprowadziła kolejne zmiany ułatwiające firmom sprawozdawczość. Od tego miesiąca podatnicy realizują dwa obowiązki, wysyłając jeden plik.

Do 25 listopada podatnicy, którzy dotychczas rozliczali się w przez VAT-7 lub VAT-7K muszą złożyć nową wersję JPK. Termin i sposób składania pliku się nie zmienia: rozliczenia należy dokonać do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu raportowanym, a plik wysyła się drogą elektroniczną. Podatnik może podpisać JPK logując się profilem zaufanym do ePUAP, podpisem kwalifikowanym (własnym albo osoby upoważnionej) lub danymi autoryzacyjnymi – wyjaśnia ekspert z Biura Rachunkowego Paweł Tchórowski.

Zasady sporządzania nowego JPK

JPK_VAT z założenia ma być dla przedsiębiorców prostym narzędziem sprawozdawczości. Jednak sposób sporządzania dokumentu nie dla każdego jest oczywisty, o czym świadczą chociażby rozmiary broszury informacyjnej, którą opublikowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Niewykluczone, że podatnik, który nie ma dużego doświadczenia z obsługą komputera, porzuci lekturę już na 5. z 71. stron poradnika – chwilę po tym, gdy dowie się, że formatem pliku jest XML, a pola znaków są polami alfanumerycznymi… Nic więc dziwnego, że mimo sukcesywnego doskonalenia JPK i upraszczania zasad rozliczenia z urzędem skarbowym, przedsiębiorcy wciąż bardzo chętnie powierzają obsługę księgową swoich firm zewnętrznym specjalistom.

Nawet jeśli jako przedsiębiorca zdecydowałeś się na skorzystanie z usług księgowych, powinieneś wiedzieć o kilku istotnych sprawach. Po pierwsze, obowiązek miesięcznego składania JPK dotyczy również podatników, którzy rozliczają się kwartalnie; w ostatnim miesiącu kwartału do części ewidencyjnej należy dołączyć deklarację. Po drugie, JPK_VAT nie zwalnia podatników z obowiązku prowadzenia pozostałych ewidencji (np. JPK_FA, JPK_WB, JPK_KR, JPK_EWP). Co prawda nie trzeba ich wysyłać co miesiąc, ale muszą być prowadzone i przechowywane, gdyż organy podatkowe mogą ich zażądać w dowolnym momencie.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.