Artykuł sponsorowany

W jaki sposób zarejestrować firmę w Niemczech?

W jaki sposób zarejestrować firmę w Niemczech?
Obowiązująca na terenie Unii Europejskiej swoboda przedsiębiorczości sprawia, że obywatele państw członkowskich mogą zakładać firmy w dowolnym kraju UE. Oznacza to więc, że Polacy mogą otworzyć swoją działalność gospodarczą także w Niemczech. Aby to zrobić, konieczne jest posiadanie stałego miejsca zamieszkania na terenie Niemiec oraz ważnego meldunku. Jak zarejestrować firmę w Niemczech?

Działalność gospodarcza w Niemczech – zanim udamy się do urzędu

Niektóre rodzaje działalności gospodarczej wymagają posiadania koncesji. Należą do nich m.in. prowadzenie działalności gospodarczej związanej z gastronomią, transportem, handlem obwoźnym, ubezpieczeniami, ochroną, handlem bronią oraz materiałami niebezpiecznymi. Jeśli więc nasza firma będzie pracowała w tych sektorach, konieczne jest uzyskanie koncesji, która pozwoli nam na zarejestrowanie działalności gospodarczej. Ważne jest także ustalenie formy, w jakiej będzie prowadzona nasza działalność gospodarcza. Do wyboru mamy podobne opcje, jak w Polsce. W Niemczech możemy bowiem zarejestrować następujące formy prawne firmy: przedstawicielstwo (Repräsentanz), samodzielny oddział (eingetragene Zweigniederlassung), działalność na własny rachunek (Tätigkeit im eigenen Namen), spółkę cywilną (Gesellschaft bürgerlichen Rechts), spółkę jawną (oHG offene Handelsgesellschaft), spółkę komandytową (KG Kommanditgesellschaft) oraz spółkę z o.o. (GmbH - Gesellschaft mit beschränkter Haftung). Obsługą prawną, tłumaczeniową i finansową zajmują się w Polsce wyspecjalizowane firmy, jak na przykład kancelaria Rotas.

Jakie dokumenty są potrzebne do zarejestrowania firmy w Niemczech?

Zanim udamy się do urzędu, musimy mieć ważne zameldowanie na terenie Niemiec oraz pozwolenie na pobyt w tym kraju. Każda działalność gospodarcza wykonywana na terenie Niemiec powinna zostać także zarejestrowana w urzędzie do spraw gospodarczych właściwym dla siedziby naszej firmy. Aby dokonać rejestracji, musimy posiadać przy sobie następujące dokumenty: kopię paszportu, dowód zameldowania, wypełniony formularz, z opisem naszej działalności gospodarczej, umowę kupna, dzierżawy lub najmu nieruchomości wykorzystywanej dla prowadzenia działalności gospodarczej, dowód o dopuszczeniu do działalności rzemieślniczej z odpowiedniej izby rzemieślniczej (tylko przy zawodach wymagających legitymowania się odpowiednim wykształceniem np. przy zawodach rzemieślniczych). Urząd do spraw gospodarczych, po rejestracji, przesyła informację o rejestracji naszej firmy do niemieckiego urzędu skarbowego. Prowadząc firmę jednoosobową w Niemczech warto także wiedzieć, że przedsiębiorca jest za nią odpowiedzialny swoim majątkiem osobistym.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.