Artykuł sponsorowany

Transpondery aktywne i pasywne

Transpondery aktywne i pasywne
Zarówno transpondery aktywne, jak i pasywne posiadają zdolność przenoszenia sygnału do odbiornika, co jest oczywiście podstawową funkcją systemów RFID. Spróbujmy przyjrzeć się bliżej podobieństwom i różnicom między poszczególnymi typami transponderów i zastanówmy się, jaki mają one wpływ na działanie aplikacji, w których urządzenia te znajdują zastosowanie.

Transpondery aktywne i pasywne – podstawowe różnice

Oba typy transponderów działają z wykorzystaniem fal radiowych, które umożliwiają komunikację między nadajnikiem i odbiornikiem – mówi specjalista z firmy CAR-TECH.
Jedna z podstawowych różnic polega na tym, że transpondery pasywne nie posiadają własnego źródła zasilania. Emitowany przez nie sygnał musi być aktywowany przez zewnętrzny czytnik czy antenę skanującą. Tymczasem transpondery aktywne korzystają z własnego źródła zasilania, które umożliwia wysyłanie sygnału. Jak wynika z powyższego, transpondery aktywne mogą wysyłać dane (fale radiowe) w sposób ciągły, podczas gdy urządzenia pasywne działają wyłącznie podczas bezpośredniej aktywacji przez czytnik.

Transpondery aktywne

Urządzenia aktywne znacznie wyprzedzają swoje pasywne odpowiedniki pod względem zakresu odczytów, odległości i pojemności pamięci. W urządzeniach niektórych producentów zastosowano dodatkowe udoskonalenia czujników zależnych od źródła zasilania, które posiadają zdolność pomiaru temperatur, ciśnienia, przyspieszenia i innych wartości. Wewnętrzne źródło zasilania w transponderach aktywnych otwiera też inne możliwości. Ponieważ transpondery aktywne mogą przesyłać dane na większe odległości, zwiększa się również zasięg odbioru pojedynczego czytnika. Dostępne są już aplikacje, w których transponder aktywny może przesyłać dane na odległość nawet 100 metrów.

Transpondery pasywne

Tradycyjne transpondery pasywne przybierały formę naklejki umieszczanej na innym nośniku (np. pasek na karcie dostępu, zabezpieczenie przeciw kradzieży na opakowaniach płyt CD). Sygnał z transpondera jest możliwy do odczytania przy umieszczeniu jej w polu częstotliwości radiowej skanera. Jednak w ostatnich latach technologia transponderów pasywnych również bardzo się rozwinęła. Produkowane dziś rozwiązania mogą pracować w skrajnie wysokich temperaturach, mogą przesyłać sygnał z prędkością nawet 120 m/h i działać w zasięgu nawet kilkunastu metrów. Brak wbudowanego źródła zasilenia wciąż jednak decyduje o mniejszych możliwościach zastosowania transponderów pasywnych. Mamy tu na myśli przede wszystkim ilość niezbędnej energii dostarczanej przez czytnik oraz konieczność umieszczenia transpondera w odpowiedniej odległości i we właściwej pozycji względem skanera.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.