Artykuł sponsorowany

Na czym polega legalizacja wagi?

Na czym polega legalizacja wagi?
Wagi elektroniczne to sprzęt niezbędny do prowadzenia działalności gospodarczej – wykorzystywane są one nie tylko w sklepach specjalizujących się w sprzedaży towarów na wagę, ale również w magazynach czy zakładach produkcyjnych. Zanim jednak dana waga może zostać wykorzystana do zważenia towaru, który ma trafić do dalszego obrotu, musi zostać wcześniej zalegalizowana. Co to oznacza?

Czym jest legalizacja wagi?

Legalizacja wagi to potwierdzenie wydawane przez Urząd Miar, że dana waga dokonuje pomiaru ciężaru danego towaru z dokładnością podaną na tabliczce znamionowej. Błąd pomiaru wagi nie może przekraczać określonej wartości – dla wag sklepowych margines błędu wynosi 5 gramów, zaś dla wag magazynowych od 20 do 50 gramów. Jeśli dane urządzenie pokazuje wynik nie przekraczający właściwej wagi przedmiotu o wartość wymienioną na tabliczce znamionowej, może zostać zalegalizowane i dopuszczone do użytku handlowego.

Które wagi muszą zostać zalegalizowane?

Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 11 grudnia 2003 roku o prawnej kontroli metrologicznej, legalizacji muszą zostać poddane wagi używane między innymi:
  • W obrocie handlowym
  • Przy sporządzaniu lekarstw wydawanych na receptę w aptekach
  • W trakcie analiz w laboratoriach medycznych i farmaceutycznych
  • Przy paczkowaniu towarów
  • Przy obliczaniu opłat targowych, ceł, podatków, kar, wynagrodzeń i innych tego typu opłat
  • Przy wydawaniu opinii w postępowaniach sądowych przez biegłych i ekspertów
  • Podczas monitorowania, diagnozowania i leczenia pacjenta.

Kiedy waga powinna zostać zgłoszona do legalizacji?

Wagi z czasem mogą ulec zużyciu, co odbija się na ich dokładności. Dlatego każda waga, aby mogła pozostać w użytku, powinna w odpowiednich przedziałach czasowych być ponownie zalegalizowana. Zgodnie z ustawą z dnia 15.12.2006r. „O zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz o zmianie niektórych innych ustaw”, wagi muszą zostać poddane pierwszej legalizacji w terminie do 3 lat od oceny zgodności, licząc od 1 grudnia roku w którym dokonano oceny zgodności. Oznacza to, że waga zakupiona np. w roku 2010, musi zostać poddana legalizacji do 31 grudnia 2013 roku. Druga i kolejne legalizacje muszą odbyć się w ciągu 25 miesięcy od poprzedniej, licząc od 1 dnia miesiąca w którym została wykonana poprzednia legalizacja. Dla przykładu waga zalegalizowana po raz pierwszy w kwietniu 2013 roku musi zostać zalegalizowana ponownie do końca kwietnia 2015 roku. Jednym z najważniejszych producentów wagi i innych urządzeń pomiarowych na rynku światowym jest francuska firma Precia Molen.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.