Artykuł sponsorowany

Jak uzyskać wsparcie z pakietu Tarczy Antykryzysowej

Jak uzyskać wsparcie z pakietu Tarczy Antykryzysowej

Pandemia koronawirusa, która wybuchła w 2020 roku przewróciła do góry nogami nasze życie i gospodarkę. Wiele firm z dnia na dzień utraciło przychody. Polski rząd, aby zniwelować dramatyczne dla gospodarki skutki pandemii, przygotował rozwiązania, wchodzące w skład tzw. Tarczy Antykryzysowej. Znalazła się tam pomoc dla przedsiębiorców, a także osób samozatrudnionych. W poniższym artykule piszemy o typach wsparcia dla działalności, jakie zaoferował rząd.

Umorzenie składek na ubezpieczenie

Pierwszym z rozwiązań dla przedsiębiorców jest całkowite umorzenie składek ZUS za trzy miesiące, obejmujące marzec, kwiecień i maj. Z umorzenia mogą skorzystać zarówno osoby samozatrudnione, jak i przedsiębiorcy posiadający od 1 do 49 zatrudnionych pracowników. Wakacje składkowe są dla firm, które do dnia złożenia wniosku w ZUS nie skorzystały z innych świadczeń FGŚP i w momencie składania wniosku były zarejestrowanym płatnikiem ZUS. Aby wnioskować o umorzenie składek za 3 miesiące, należy złożyć wniosek – albo w tradycyjnej, papierowej formie, albo przez platformę PUE (Platforma Usług Elektronicznych ZUS). Zwolnienie ze składek uzależnione jest m.in. od przychodu i dochodu przedsiębiorcy. W przypadku gdy zostanie stwierdzone, że rozbieżności w wykazanych we wniosku kwotach, a kwotach wykazanych dla celów podatkowych, są wynikiem wprowadzenia ZUS w błąd, przedsiębiorca zobowiązany jest do opłacenia należności z tytułu składek wraz z odsetkami za zwłokę, w terminie 30 dni od otrzymania decyzji (art. 31zu ust. 4 ustawy z 02.03.2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. 2020, poz. 374 z późn. zm.).

Mikropożyczka w kwocie 5 tys. zł z urzędu pracy

Samozatrudnieni, a także przedsiębiorcy prowadzący działalność i zatrudniający do 9 pracowników, mogą wnioskować o mikropożyczkę z powiatowego urzędu pracy. Maksymalna kwota pożyczki to 5 000 zł i można ją przeznaczyć na cele związane z prowadzonym biznesem. Oprocentowanie mikropożyczki wynosi tylko 0,0275%, jednak można ją całkowicie umorzyć. Aby to zrobić, od dnia otrzymania pożyczki należy „utrzymać” firmę przez okres trzech miesięcy. Mikropożyczek udzielają powiatowe urzędy pracy – wniosek można złożyć w tradycyjnej formie lub elektronicznej poprzez stronę www.portal.gov.pl. Mikropożyczka zostanie umorzona z urzędu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez 3 miesiące od dnia udzielenia pożyczki. W przeciwnym razie podlega spłacie w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy, z oprocentowaniem 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez NBP (art. 15 zzd ust. 4, 5, 7 ww. ustawy z 02.03.2020r).

Świadczenie postojowe dla samozatrudnionych

Jest to rozwiązanie pomocowe, dla osób, które miały przestój w następstwie COVID-19, w ramach którego przez 3 miesiące wypłacane są środki bez obciążeń podatkowych. Samozatrudnieni rozliczający się w uproszczonej formie mogą otrzymać 1300 zł miesięcznie, pozostali – 2080 zł.  Ze świadczenia mogą skorzystać osoby prowadzące działalność, ale niezatrudniający pracowników. Aby otrzymać świadczenie postojowe, należy wypełnić formularz RSP-D i dostarczyć pocztą do ZUS lub przesłać poprzez portal PUE ZUS. Można go wypełnić samodzielnie lub skorzystać z pomocy doświadczonych kancelarii podatkowych, takich jak Podatki Kraków. Zgodnie z art. 15 ww. ustawy z 02.03.2020r., osoba, która pobrała nienależnie świadczenie postojowe, jest obowiązana do jego zwrotu wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie, w wysokości i na zasadach określonych przepisami prawa cywilnego.

Dofinansowanie działalności dla samozatrudnionych

Dofinansowanie prowadzenia działalności dla samozatrudnionych to kolejne rozwiązanie dla prowadzących działalność, wypłacane przez powiatowy urząd pracy przez okres do 3 miesięcy. Aby otrzymać dofinansowanie, należy wykazać spadek obrotów. W zależności od wysokości spadku, samozatrudniony może otrzymać inną kwotę. I tak – w przypadku spadku wynoszącego min. 30% wypłacane jest 1300 zł, min. 50% to dofinansowanie w wysokości 1820 zł, a min. 80% spadek to 2340 zł miesięcznie. Podobnie jak w przypadku świadczenia postojowego, jest to pomoc dla osób niezatrudniających pracowników. Wnioskować o nie można elektronicznie lub wysyłając wniosek pocztą. Otrzymane środki są bezzwrotne, o ile zostaną wykorzystane zgodne z przeznaczeniem, tj. na koszty prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku nieprowadzenia działalności gospodarczej przez okres na który przyznane zostało dofinansowanie, przedsiębiorca obowiązany jest do zwrotu otrzymanego dofinansowania bez odsetek, proporcjonalnie do okresu nieprowadzenia działalności gospodarczej, w terminie 30 dni od doręczenia wezwania starosty (art. 15 zzc ww. ustawy z 02.03.2020r.)

Wsparcie z Tarczy Finansowej PFR

Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju to program wsparcia skierowany do mikrofirm (zatrudniających co najmniej 1 pracownika) oraz małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, który ma na celu ochronę rynku pracy i zapewnienie firmom płynności finansowej. Mikrofirmy oraz małe i średnie przedsiębiorstwa składają wnioski o nieoprocentowaną subwencje finansową za pośrednictwem banków. Wysokość subwencji zależy od wielkości spadku obrotów gospodarczych w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19 i liczby zatrudnionych pracowników. Spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) musi wynieść co najmniej 25%  w dowolnym miesiącu po 01.02.2020r., w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca roku poprzedniego. Przedsiębiorca, na 31.12.2019 r. lub na dzień złożenia wniosku, nie może zalegać z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne. Program przewiduje trzy progi spadku przychodów: co najmniej 25% i mniej niż 50%, co najmniej 50% i mniej niż 75% oraz co najmniej 75% i mniej niż 100%. Dla pierwszego progu kwota bazowa wynosi 12.000 zł, dla drugiego 24.000 zł, dla trzeciego 36.000 zł. Subwencja może być wykorzystana wyłącznie na cele określone w programie, w zakresie pokrycia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. Subwencja finansowa ma w znacznej części (do 75% otrzymanej kwoty) charakter bezzwrotny, uzależniony od spełnienia przez beneficjenta dodatkowych warunków. Spełnienie warunków podlega badaniu na koniec 12 miesiąca kalendarzowego, licząc od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego po dniu udzielenia subwencji. Kwota subwencji finansowej, która podlega zwrotowi, jest spłacana w 24 równych miesięcznych ratach. Z tytułu udzielonej subwencji nie będą pobierane odsetki, z wyjątkiem odsetek za opóźnienie w spłatach. W przypadku stwierdzenia złożenia przez beneficjenta nieprawdziwych  informacji i oświadczeń PFR może podjąć decyzję o zwrocie całości lub części subwencji. W przypadku otrzymania subwencji na podstawie nieprawdziwych oświadczeń, od których uzależnione było udzielenie lub wysokość subwencji, beneficjent obowiązany jest do zwrotu subwencji nie później niż w terminie 14 dni od otrzymania.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.